Twee miljoen Belgen kochten het voorbije jaar via internet

Gedurende de voorbije twaalf maanden kocht 56 procent van de Belgische internetgebruikers, zijnde twee miljoen Belgen, goederen of diensten via het internet. In vergelijking met vorig jaar betekent dat een stijging met 4 procent.

Belga

Dat blijkt uit de resultaten van de nieuwe halfjaarlijkse 'Belgian Internet Mapping'-studie die InSites Consulting, advies- en onderzoeksbureau op het vlak van internet en webmarketing, maandag bekendmaakte. Verder is slechts 8 procent van de mensen die ooit een product of dienst kochten via het internet niet van plan om in de toekomst nog eens online te bestellen. Uit de studie blijkt dat tickets voor events en transport het populairst zijn. Van het totaal aantal online transacties in ons land bestaat 14 procent uit de aankoop van tickets voor events. De aanschaf van transporttickets bedraagt eveneens 14 procent. De online boekenverkoop daarentegen is in tegenstelling tot vorig jaar gedaald tot 9 procent.

"De klassieke online producten zoals boeken en cd's zijn de laatste jaren steeds minder dominant geworden binnen het aantal transacties. Maar volgens InSites wil dat natuurlijk niet zeggen dat de totale omzet van boeken afneemt, wel dat het aantal bestellingen van andere producten en diensten gestaag toeneemt", aldus Steven Van Belleghem van Insites. "Uit onze onderzoeken blijkt verder ook nog dat niet enkel de online aankoop van event- en transporttickets toeneemt, er is bijvoorbeeld ook een sterke groei van het aantal online bestellingen van kledij. Deze trend wijst erop dat meer en meer Belgen het internet als een volwaardig koopkanaal zien en niet enkel als een kanaal voor de typische lage risico standaardproducten zoals boeken en cd's", aldus nog Van Belleghem. Ondanks het toegenomen belang van e-commerce in België heeft al één op vijf Belgen met e-commerce-ervaring hinder ondervonden bij het online-bestellen van goederen en diensten, acht procent ondervond die hinder zelfs al meerdere malen. De drie belangrijkste struikelblokken zijn: technische problemen op de website tijdens een bestelling, kredietkaarten als enige betaalmiddel en bestellingen die nooit geleverd raken.

"Het succes van dergelijke sites is sterk afhankelijk van hun gebruiksvriendelijkheid. Die investering zou niet enkel een absolute topprioriteit moeten zijn bij alle bedrijven die dit soort transacties aanbieden, maar er zou ook een erkend 'kwaliteitslabel' moeten komen dat gebruiksvriendelijke webwinkels beloont en accrediteert", verduidelijkt Van Belleghem nog. Uit de resultaten blijkt tenslotte ook nog dat de kredietkaart voor de Belgische surfers het belangrijkste betaalmiddel blijft. Toch nemen ook de betalingen via overschrijving aan populariteit toe. Eén op drie online-betalingen gebeurt nu via een gewone overschrijving. Aan deze elfde editie van het halfjaarlijkse onderzoek van InSites werkten meer dan 9.000 Belgische surfers mee. Een telefonisch onderzoek onder 2.000 Belgen vervolledigde de studie.