Amerikaan zoekt lever met behulp van reclame

De boodschap van Todd Krampitz is eenvoudig: hij heeft een lever nodig om in leven te blijven. De manier waarop hij zoekt naar die lever is wel uniek. Hij gebruikt alle middelen van een multimedia-reclameoffensief.

AP Ned

BR> Inclusief billboards, een website, een gratis telefoonnummer en interviews met de pers.

Langs een van de drukste snelwegen in Houston staan twee grote billboards met de boodschap "Ik heb een lever nodig. Help me mijn leven te redden." Op de website staat het verhaal van Krampitz en een folder om uit te printen en op te sturen.

In mei kreeg Krampitz (32) te horen dat hij leverkanker heeft. In juli vertelden zijn artsen hem dat alleen een levertransplantatie hem nog kan helpen. Hij hoopt op een 'gerichte donatie', waarbij een donor of zijn familie er uitdrukkelijk voor kiest om de lever aan Krampitz te geven.

Na de nier is de lever het meest getransplanteerde orgaan. Op 30 juli wachtten in de Verenigde Staten alleen al 17.471 mensen op een transplantatie. Het was de zus van Krampitz die op het idee kwam van de reclamecampagne. Zijn vrouw twijfelde aanvankelijk omdat ze vreesde dat men zou denken dat Krampitz andere wachtenden probeert voorbij te steken. Omdat de kanker de rest van zijn lichaam dreigt aan te tasten, vindt ze echter dat hij bovenaan de lijst hoort.

Volgens United Network for Organ Sharing (UNOS), dat de Amerikaanse wachtlijst voor organen beheert, vormen publieke smeekbedes voor een gerichte donatie mogelijk een gevaar voor het systeem van orgaantoewijzing. Voor levertransplantaties staan de ziekste patiënten bovenaan de wachtlijst.

Krampitz wordt intussen overspoeld met telefoontjes en e-mailberichten. Vier mogelijke donors boden zich aan maar vanwege het leeftijdsverschil of medische redenen kon er geen transplantatie uitgevoerd worden.

Op het internet: