Werken Ring Antwerpen voor op schema

De werken aan de Antwerpse Ring liggen ruim voor op het geplande tijdschema. De werkzaamheden aan de buitenring moeten normaal op 9 november klaar zijn, maar zonder grote tegenslag zal de Ring vroeger dan voorzien opengesteld kunnen worden.

Belga

Dat heeft Vlaams minister voor Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) dinsdag gezegd. De Antwerpse Ring is 35 jaar oud en heeft sinds 1977 geen structureel onderhoud meer gehad. Nu krijgt de Ring een nieuw wegdek, drainering, rioleringstelsel en nieuwe vangrails. Tot november wordt de buitenring aangepakt, van juni tot november 2005 komt de binnenring aan de beurt. De aannemer is op 22 juni met de werken aan de buitenring gestart en heeft zich er toe verbonden om deze op 140 kalenderdagen af te hebben. In de Kennedytunnel waren de werken vroeger af dan gepland en nu liggen ook de werkzaamheden op de rest van de ring voor op schema.

Zo zijn alle defecte stukken van de rioleringen richting Nederland vernieuwd en is nagenoeg de hele drainering vervangen. De aannemer is na pas anderhalve maand werken al begonnen met de aanleg van een eerste strook wegenisbeton, waarop dan het wegdek moet komen.

De werken schieten dus goed op, maar zowel minister Peeters als de aannemer blijven voorzichtig en willen niet zeggen hoeveel de voorsprong exact bedraagt. "De voorsprong die we nu hebben kan bij calamiteiten verdwijnen als sneeuw voor de zon", zei Peeters. De minister wil ook dat de aannemer niet alleen snel werkt, maar ook voldoende aandacht heeft voor de kwaliteit van het geleverde werk. De vernieuwde ring moet immers opnieuw 35 tot 40 jaar verder kunnen. Daarom wordt gewerkt met wegenisbeton dat ongevoelig is voor spoorvorming, zodat het nieuwe wegdek niet veel onderhoud zal vragen.

De aannemer, die zes dagen op zeven in twee shifts werkt, moet ook zorgen dat de werf veilig genoeg is voor de werknemers. Veiligheidsadviseurs en een veiligheidsplan zorgen daarvoor. In het kader van zijn bezoek liet Peeters nog weten dat er bij de werken speciale aandacht gaat naar de nutsleidingen. Die zitten in speciale tunnels onder de ring, die nu al gerenoveerd zijn. Er zijn coördinatoren aangesteld die zich specifiek bezighouden met de nutsleidingen.

De ligging van de leidingen werd digitaal geïnventariseerd, om die in de toekomst permanent te kunnen opvolgen. Volgens Peeters is dat werk al ingezet voor de ramp in Gellingen plaatsvond.