New York Times geeft gebruik twijfelachtige bronnen toe

De prestigieuze Amerikaanse krant New York Times heeft woensdag toegegeven dat het in zijn berichtgeving over de ontwikkeling en argumentatie, die in maart 2003 tot de oorlog in Irak zouden hebben geleid, werd misleid door valse informatie van Iraakse ballingen.

Belga

"We hebben ontdekt dat verschillende berichten niet zo rigoureus waren als ze hadden moeten zijn", zo schreven de hoofdredacteurs woensdag in het artikel "De Times en Irak".

Volgens de Times werd het merendeel van de artikels geschreven door verschillende journalisten, die zich baseerden op Iraakse ballingen, wiens prioriteit de omverwerping van Saddam Hoessein was.

Zo citeerde de krant op 20 december 2001 een Iraakse ingenieur die beweerde onder villa's en in de kelders van een ziekenhuis in Bagdad te hebben deelgenomen aan de geheime productie van biologische, chemische en nucleaire wapens. Achteraf werd op de door de man aangewezen plaatsen geen spoor gevonden van wapenproductie.