E-commerce is in 2003 licht gegroeid in Europa

De verkoop op afstand (e-commerce) is in 2003 in de meeste Europese landen gegroeid, maar blijft relatief beperkt. Dat blijkt uit een studie van EMOTA, de European Mail Order and Distance Selling Trade Association. In totaal werden er voor 57,9 miljard euro goederen op afstand gekocht, tegen 55,32 miljard euro het jaar voordien.

Belga

EMOTA voerde haar onderzoek in achttien Europese landen: de grootste EU-landen plus Tsjechië, Hongarije, Slovakije, Rusland, Noorwegen en Zwitserland.

Gemiddeld komt het verkoopscijfer overeen met 107 euro per inwoner die een stuk kocht via het internet of postorderbedrijf. België ligt daar ver onder, met een gemiddelde van 64 euro per inwoner. Het gemiddelde wordt wel naar beneden gehaald door de score van Rusland, met amper 2,5 euro gemiddeld per inwoner.

In België bleef de verkoop via het internet of postorderbedrijf stabiel. Net als in 2002 vertegenwoordigden deze goederen een waarde van 655 miljoen euro.

E-commerce is het populairst in Duitsland en Groot-Brittannië. Daar wordt gemiddeld 255 en 245 euro per inwoner besteed aan deze manier van kopen. De top vijf wordt vervolledigd door de Zwitsers (196 euro per persoon), de Noren (186 euro pp) en de Fransen (171 euro. Aan de staart van de rangschikking bengelen Rusland (2,5 euro), Italië (14 euro), Hongarije (15 euro), Spanje (19 euro) en ex aequo Ierland en Slovakije (28 euro).

Volgens de secretaris-generaal van EMOTA, Aad Weening, blijft e-commerce relatief beperkt in Europa omdat een meerderheid (57 procent) zegt geen toegang te hebben tot het internet. Een kwart van de consumenten zegt dan weer nog geen vertrouwen te hebben in het systeem.

Bij de nieuwe EU-landen ziet de vereniging "veelbelovende signalen". Zo nemen de internettoegang en e-commerce er gestaag toe.

Weening lanceert een oproep naar de Europese Commissie om e-commerce te stimuleren, "omdat deze sector een belangrijke rol speelt in de creatie van een eengemaakte markt".

Nu in het nieuws