Betere informatie voor burger bij grote rampen

Print
Het Antwerpse stadsbestuur werkt(e) meerdere maatregelen uit om bij grote rampen de communicatie naar de burger toe gevoelig te verbeteren. Dat bleek woensdagavond in een bijzondere raadscommissie, waarin het ongeval met de broomtruck van begin maart werd geëvalueerd.
"Er werden afspraken gemaakt met ATV. Bij grote rampen toont de regionale tv-zender de antwoorden op de meest gestelde vragen onderaan het scherm in een banner. We kregen ook een tiental teletekstpagina's ter beschikking waarop we informatie kwijt kunnen." Die banner was vorige week al te zien bij de grote brand op de A12 in Wilrijk.
"Ook moet de Blauwe Lijn, het gratis infonummer van de politie, worden ontlast. Belgacom reikte ons al oplossingen aan om in tijden van hoge nood de gesprekken af te leiden naar andere callcenters. Zo kunnen we met een hele batterij telefonisten de burgers te woord staan."
"Eventueel kunnen we ook de buurtinformatienetwerken (BIN's) uitbreiden. Via een telefoonpiramide worden dan alle mensen uit een wijk verwittigd of gealarmeerd. En er is maar één telefoontje nodig om dat systeem in gang te zetten." Ook voor mensen die bij het broomincident werden geëvacueerd en een niet-geplande factuur kregen, bv. omdat ze per ziekenwagen moesten worden vervoerd, is een oplossing in de maak. De stad pleit ervoor die twintig facturen, in totaal zo'n 5.000 euro, te laten vergoeden door Binnenlandse Zaken.
Nu in het nieuws