Blootblad Playboy blaast vijftig kaarsjes uit

Print
Ook voor een "playboy" staat de tijd niet stil. Op maandag 1 december viert het gelijknamige blootblad immers zijn vijftigste verjaardag. Dan is het precies een halve eeuw geleden dat de allereerste uitgave, met sekssymbool Marylin Monroe op de cover, de Amerikaanse krantenstalletjes bestormde. Zo begon het succesverhaal dat van bedenker en bezieler Hugh Hefner een schatrijk man zou maken. Zijn magazine groeide in de loop der jaren uit tot één van de meest spraakmakende publicaties op de aardbol. Vermaarde sterren als Madonna, Bo Derek, Cindy Crawford en Kim Basinger gingen voor het blad uit de kleren.
Steeds opnieuw lokte Playboy hevige discussies uit. Degradeert het blad vrouwen, zoals feministes beweerden, tot hersenloze seksobjecten? Of speelde Playboy een belangrijke rol in de strijd tegen seksuele taboes en het streven naar seksuele vrijheid? "In het begin wou ik gewoon de boodschap meedelen dat ook brave meisjes plezier en seks hebben", zegt de nu 77-jarige Hefner. "Ik wou een mannenblad maken dat ook seks bevatte. Dat heeft zich blijkbaar tot een revolutionair idee ontpopt".

Hoe het ook zij, Playboy was altijd meer dan een ordinair blaadje met foto's van naakte dames. Gerenommeerde auteurs als Woody Allen, John Updike, Norman Mailer en Roald Dahl schreven artikels voor de pagina's van Playboy. Vele film- en popsterren waren kind aan huis in The Playboy Mansion, de legendarische villa van Hefner die een grote rol speelde in de mythevorming rond Playboy.

Playboy maakt vandaag deel uit van het beursgenoteerde media- en entertainmentconcern Playboy Enterprises Inc. Volgens schattingen van PEI wordt het blad maandelijks door ongeveer 15 miljoen mensen over de hele wereld "gelezen" (de interviews, nietwaar). Het bedrijf lanceerde ook spin-offs als Playboy TV en de Spice-filmkanalen die via de kabel en de satelliet een vijftigtal landen bereiken.

Het concern teert ook op de merchandising, gebaseerd op het beroemde bunny-logo. De catalogus bevat ongeveer 1.500 producten en wordt in 125 landen verkocht. Grote baas van PEI is Christie Hefner, de dochter van de legendarische beeldenstormer. Haar papa begon zijn project in 1953 met een startkapitaal van 8.000 dollar. Vandaag wordt het vermogen van Hefner op 100 miljoen dollar geschat.

.

Nu in het nieuws