Schriftelijke acties bereiken Ford Genk

Print
Een koerierdienst heeft donderdagmiddag de schriftelijke bevestiging van de Ford-directie omtrent de komst van de nieuwe Mondeo en het terugbrengen van de werktuigen voor de Transit- en Volvo-productie uit het perswerk, in Genk afgeleverd. De bonden hebben bevestigd dat de brief aan alle gestelde voorwaarden voldoet.
BR> De acties die in de middagploeg gepland waren, zullen dan ook opgeschort worden, aldus Ludo Copermans van het ACV.
De brief kwam vanuit Keulen en werd, zoals de bonden eisten, ondertekend door de Europese topman Lewis Booth en vice-president John Fleming van Ford Europa.

De bonden eisten ook een schriftelijke bevestiging dat de werktuigen voor de Transit- en Volvo-productie die door de directie naar andere ondernemingen waren overgebracht, binnen een termijn van maximum 10 dagen naar Genk terugkomen.
Omdat de brief pas na 12 uur in Genk arriveerde, gaat de voorziene werkonderbreking van de ochtendploeg door zoals gepland. Dat houdt in dat de werknemers twee uur eerder (om 12 in plaats van om 14 uur) stoppen met werken.
Nadat de directie eerder ook al de eerste partij matrijzen vanuit het Britse Dagenham naar Genk liet overbrengen, zijn met de komst van de schriftelijke garantie de twee voorwaarden die de vakbonden woensdagavond stelden om het werk opnieuw te vervatten, vervuld. Controle van de matrijzen door de bonden wees uit dat het wel degelijk om de originele matrijzen voor de nieuwe Volvo S-40 ging.

De productie zal vanaf donderdagnamiddag opnieuw volgens een normaal regime hervat worden. Ook de onderdelen uit de persafdeling en de Transits worden opnieuw vrijgegeven. De bonden benadrukken in dit verband dat enkel de dagproductie zal vrijgegeven worden en dat er nauwlettend op zal toegezien worden dat er niet meer onderdelen de fabriek verlaten dan nodig is. Hiermee komt een einde aan ruim drie weken prikacties en werkonderbrekingen bij Ford Genk.

Cruciale datum voor de toekomst van de fabrieken in Genk is evenwel 15 november. Dan zal de directie van Ford bekendmaken of er ook een nieuw productieplatform in Genk zal worden geïnstalleerd en of de twee daarvan afgeleide producten, met name de Galaxy en de cross-over, naar België zullen komen. Indien dit niet gebeurt, is er slechts een toekomst voor de Genkse Fordfabriek tot 2012. De bonden hebben al aangekondigd dat ze in dat geval de fabriek volledig lam zullen leggen en ook de productie in andere Ford-vestigingen zullen verstoren. Hiermee willen ze naar eigen zeggen de druk op de ketel houden.

.

Nu in het nieuws