Genks staalbedrijf ALZ kan 500.000 ton meer vervoeren

Print
Dankzij de uitbreiding van de spooraansluitingen van Ugine & ALZ zal het Genkse staalbedrijf voortaan 500.000 ton meer kunnen vervoeren. Daarmee blijft ALZ voor B-Cargo, de goederentransporteur van de NMBS, één van de grootste klanten in het Genkse, zo meldt de NMBS woensdag in een mededeling. De NMBS investeerde 840.000 euro in de uitbreiding van de spooraansluiting van ALZ. De werken startten in 2001 en werden deze maand beëindigd.
Het Genkse staalbedrijf nam in september ook een nieuwe kaaimuur in gebruik, waardoor het vervoer via water verdrievoudigd kon worden.

Met de ingebruikname van de uitgebreide spooraansluiting kan ALZ jaarlijks ook 800.000 ton goederen naar de walserij van Arcelor in Charleroi vervoeren, terwijl de retourvracht zo'n 700.000 ton zal bedragen. ALZ zal daarnaast ook zowat 300.000 ton schroot per spoor aanvoeren en 100.000 ton afgewerkte producten per spoor kunnen exporteren.

De NMBS meldt nog dat B-Cargo dagelijks drie ritten vanuit ALZ inlegt om een vlotte bevoorrading van de warmwalsfabriek in Charleroi te kunnen waarborgen. Dit geldt eveneens in omgekeerde richting. ALZ maakt daarnaast ook gebruik van bijkomende spoorcapaciteit in het station van Genk Goederen en Genk Noord.
Een aantal dossiers van nieuwe aansluitingen in onder meer de kanaalzone van Puurs, een nieuwe fabriek in de Gentse kanaalzone en verschillende ondernemingen in het Industriepartk Kristalpark in Lommel worden op dit ogenblik nog bestudeerd.

.

Nu in het nieuws