Tunnelverkeer in Antwerpen 10% gedaald

Print
Het verkeer door de Antwerpse Waaslandtunnel en door de Kennedytunnel daalde vorig jaar in totaal met tien procent. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van de Antwerpse Verkeerspolitie. Die schrijft de daling vooral toe aan de werkzaamheden op de Leien, die mogelijk een mentaliteitsverandering hebben teweeggebracht.
"Bij het begin van ingrijpende werkzaamheden zie je telkens weer dat mensen andere vervoermiddelen kiezen", zegt commissaris Walter Dillen. "In het licht daarvan is de verlengde tramlijn 3 tussen Melsele/Zwijndrecht en Merksem een succesverhaal. Ze ontsluit de stad op een complete manier." Er zijn geen studies over gemaakt, maar ook het gedeeltelijk afsluiten van de Leien speelt zeker een rol. Dat bewijst de verkeersafwikkeling ter plaatse. Toen die belangrijkste Antwerpse verkeersas in augustus 2002 werd 'opengegooid', vreesde iedereen een verkeersinfarct. "Al bij al verloopt het verkeer er toch vlot", zegt Patrick Debaere, projectleider voor de heraanleg van de Ring én de man die de heraanleg van de Leien jarenlang begeleidde. "Dat wijst op een gedragsverandering."

"Het succes van tramlijn 3 tussen Melsele en Merksem is wél meetbaar. Maar er zijn dan weer geen cijfers over de verplaatsingen per fiets. Dat daarbij voor steeds meer mensen het fiscale argument meespeelt, zal niet onbelangrijk zijn", aldus commissaris Dillen. "Geld speelt wellicht een rol", zegt ook Willy Borré, voorzitter van de NV Liefkenshoektunnel. "Mogelijk zorgt de economische dip ervoor dat steeds minder mensen hun auto gebruiken." Borré heeft daar geen last van, want 'zijn' tunnel is met 12 procent meer voertuigen de enige stijger. "We zien dezelfde trend nu al in 2003. De chauffeurs weten ons steeds beter liggen. Telkens wanneer er bij ernstige opstroppingen op de Ring tolvrij door de Liefkenshoek wordt gereden, is dat een beetje reclame voor ons."

.

Nu in het nieuws