Rally van Australië: Solberg kiest goeie banden

Print
Na een spannende eindsprint pakte de Noor Petter Solberg zondag de overwinning in de Rally van Australië. Pas in de voorlaatste chronorit ging de Subaru-rijder voorbij de jonge Sébastien Loeb. In de WK-stand heeft Richard Burns - derde in Perth - nu zeven punten voorsprong op Carlos Sainz en Petter Solberg. Freddy Loix kaapte down underzijn eerste WK-puntje weg.
 
Wisselende weersomstandigheden, delicate bandenkeuzes en de ervaring van Petter Solberg gaven zondag de doorslag in de slotfase van de Rally van Australië. Solberg zette zijn Subaru op heel zachte Pirelli’s en die bleken het meest geschikt voor de plaatselijke stortbuien op het parcours. Loeb had met hardere Michelins geen enkele kans.
 
Voor Petter Solberg - bijgenaamd Hollywood en vorige week getrouwd met rallyrijdster Pernilla Walfridsson - was het de derde overwinning uit zijn carrière, de tweede dit seizoen.
 
“Het was heel het weekend een boeiende rally, waarin ik de jager was. Met nog één KP te gaan werd ik plots het wild en daar hou ik niet van. Ik voelde de druk toenemen.”
 
De late ommekeer was een harde klap voor Sébastien Loeb, die evenwel besefte dat hij een uitstekende zaak had gedaan. De komende drie tarmac-rally’s zijn spek naar zijn bek.“Tja,een foute bandenkeuze. Ik ben wat ontgoocheld, maar uiteindelijk was ik gekomen voor een paar puntjes. Zesde of zevende was wat ik vooraf in gedachten had.”
 
Het aantal titelkandidaten lijkt nu gereduceerd tot vier: Burns, Solberg, Sainz en Loeb. Colin McRae kon geen vuist maken, Marcus Gronholm viel vrijdag al uit en Markko Martin werd zaterdagavond uit de wedstrijd gezet. De Est had een rotsblok gebruikt om zijn losgeslagen reservewiel op zijn plaats te houden.
 
Bij de weging werd dat echter als een poging tot fraude beschouwd. Het Ford-team ging niet in beroep. Nochtans bleef de Focus 23 kilogram boven het minimum-gewicht, terwijl de rots maar zes kilogram woog.
 
In het Belgische kamp boekte Freddy Loix zowaar zijn eerste puntje van het seizoen. De Riemstenaar had al gescoord voor het merken-WK, maar in het pilotenklassement kwam zijn naam nog niet voor. In Australië draaide hij constant goeie tijden en in de eindafrekening hield hij onder meer de Fords van Hirvonen en Duval achter zich.
 
“Heel blij dat ik eindelijk een punt scoor. Het was een moeilijke rally en op het einde was ik wat nerveus, want het was erg glad en de afgelopen twee jaar had ik hier de finish niet gehaald. Het resultaat is ook een mooie beloning voor het team, dat altijd hard is blijven werken.”
 
Vandaag stemt de Wereldraad van de FIA over de afschaffing van de derde piloot. Zo goed als zeker komt die erdoor, zodat Loix opnieuw met Peugeot aan tafel moet. Er blijft goeie hoop dat Peugeot toch drie wagens inzet, en dat Loix hoger wordt ingeschat dan Rovanpera. Een Peugeot-team zonder tarmacspecialist lijkt immers erg onwaarschijnlijk, al was het maar omdat de Franse rally’s (Monte Carlo en Corsica) op asfalt verreden worden.
 
François Duval (Ford) werd in de voorlaatste proef nog voorbijgegaan door Mikko Hirvonen, het andere jonge talent van Ford dat het met een Focus van de vorige generatie moest stellen. Een stuurfoutje van Duval legde de volgorde vast.
 
“Na de opgave in Finland ben ik blij dat ik de finish haalde. Ik heb aan de notities gewerkt met het oog op volgend seizoen en kijk nu uit naar de tarmac-rally’s.”

.

Nu in het nieuws