Hongaarse "Pleasant Days" wint Europees filmfestival

Print
Het Europees Filmfestival Brussel heeft zaterdagavond zijn 'Iris voor de beste film' (10.000 euro) toegekend aan "Pleasant Days" van de Hongaar Kornél Mundruczó. De niemand onberoerd latende prent over een vreemde broer-zusterverhouding kreeg tevens de RTBF TV-prijs voor de beste film (10.000 euro en uitzending).
Mundruczó, werd met "Pleasant Days" vorig jaar in Locarno al bekroond werd met een Zilveren Luipaard. Terwijl de directrice van La Deux (RTBF) het had over "een moedige film", gewaagde de competitiejury van "een rijke, diepgaande en storende film die indruk op ons maakte".
De Russische Marina Zubanova nam de (door SN Brussels Airlines gesponsorde) prijs voor de beste actrice in ontvangst. Zij was te zien in "With Love Lilja" van haar landgenote Larisa Sadilova. "Het is de tweede vertoning in het buitenland (na Rotterdam) en meteen ook de tweede prijs" zei Zubanova in haar dankwoord. De prijs voor de beste acteur werd toegekend aan de Noor Aksel Hennie (niet aanwezig in Brussel) voor zijn rol in "Jonny Vang" van Jens Lien (Noorwegen).
Met een speciale prijs van de jury werd "The Death of Klinghoffer" van de Britse Penny Woolcock in de bloemetjes gezet. Het gaat om de verfilming van de gelijknamige hedendaagse opera over de kaping door een Palestijns commando van het cruiseschip Achille Lauro.
De Nederlandse cineaste Eugenie Jansen tenslotte ging naar huis met de Canvas TV Prijs (10.000 euro) voor "Tussenland", een verhaal over de vriendschap die ontstaat tussen een jonge Soedanese vluchteling en een eenzame bejaarde Nederlandse man. De film wordt begin volgend jaar op Canvas vertoond.
Bij het begin van de prijsuitreiking, voor de vertoning van "Il est plus facile pour un Chameau..." van Valeria Bruni Tedeschi, de slotfilm van het festival, verklaarden directeur Dominique Janne en co-programmator Jan De Clerck tevreden te zijn over deze 'editie nul'. Na een jaar afwezigheid concentreerde het vernieuwde Brusselse Filmfestival zich nu uitsluitend op eerste en tweede films van Europese cineasten, hetgeen betekent: vooral onbekend werk.
De publieksopkomst, in de buurt van 11.000, lag volgens Janne en De Clerck ruim boven de gestelde objectieven. Het festival kreeg het bezoek van 45 regisseurs, producenten en acteurs uit tien Europese landen.

.

Nu in het nieuws