Sint brengt prentenboeken voor alle leeftijden

‘Wie heeft een zak vol koekjes, speelgoed en prentenboekjes?’ Snoep, speelgoed en boeken zijn volgens dit sinterklaaslied de klassieke ingrediënten van een geslaagde pakjesavond! En denk niet te gauw: ‘prentenboeken gaan alleen bij kleine kinderen door de schouw.’ Ook tot - zeg maar - 12 jaar nemen kinderen graag een prentenboek ter hand. En u misschien ook nog wel. Een overzicht van recente publicaties:

Kdejager

BR>

Bij Eric Carle zit je altijd goed voor een flinke dosis (ditmaal exotische) dieren: bijvoorbeeld

De luiaard die niet lui was

(Gottmer, +3, € 7,95), maar die onthaast. Want ook het jonge kind kan niet snel genoeg leren dat haast en spoed zelden goed zijn.

De Knuffelkoningin

(De Eenhoorn, +3, € 12,50) is niet alleen een feest voor het oog, maar ook een intelligent opgebouwde levensles voor kind én ouder: de eerste weet waar het moet zijn voor nestwarmte, de tweede wordt eraan herinnerd tijd te maken om die warmte te geven.

Wie speelt met Vieze Jan?

(Bakermat, +4, € 12,27) lijkt wat vrijblijvender (met als thema ‘niemand houdt van viespeuken’), maar de humor van Mario Boon is - net zoals in

De kip van Huub

- fris en verrassend door de clou weer in de allerlaatste tekening te steken.

Wie nu nog nalacht om de Gruffalo, zal zeker vallen voor

De rommelige reus

(Uitg. Gottmer, +4, € 12,50): grappige tekeningen, een wat domme, maar lieve reus en een groeiend rijmpje maken van dit leuke prentenboek een topper.

Heks en Tovenaar

(De Eenhoorn, +5, € 13,75) is artistiek hoogstaand én inhoudelijk waardevol: het thema ‘echtscheiding’ wordt ondanks de ongewone situering (een tovenaarshuisgezin) realistisch uitgewerkt. Vooral het slot, waarin de uit elkaar gegane heks en tovenaar op het verjaardagsfeestje van hun tweeling samenkomen en hun toverstokjes ongebruikt laten, zodat ze eens niet ruziën, is hoopgevend voor het met een scheiding geconfronteerde kind.

Ook

Het ongelooflijke liefdesverhaal van Heer Morf

(De Eenhoorn, +6, € 12,50) is voor een volwassen mee- of voorlezer een lust voor oog en oor: Boekenpauw- winnaar Cneut toont zich in dit (oorspronkelijk door het gerenommeerde Mc-Millan uitgegeven) boek, naast een tekenkunstenaar, een knap scenarist (met als boodschap: zoek je geluk niet te ver) die er zelfs in slaagt in zijn taalspielerei alle meligheid te mijden.

Hoe de wereld begon

(Leopold, +6, € 12,95) hervertelt het bijbelse scheppingsverhaal in een kind-oma-dialoog, met de nodige dichterlijke vrijheid (Eva komt eerst en is 6 jaar) en illustraties van Boekenpauw- winnares Ingrid Godon, maar waarin vooral gewezen wordt op de scheppingskracht van de mens, die zelf een beetje god is. Zeker als die een mooi boekje maakt.

In Olikonijneendpauwpanter

(Standaard, +8, € 14,75) is wel een heel vreemd beest geschapen, dat heel wat weerzin oproept bij de olifanten, konijnen enzoverder, die vinden dat soort bij soort hoort. Zij leren echter in deze rijmelende fabel over racisme en integratie dat ‘anders zijn’ ook ‘bijzonder’ en daarom ‘leuker’ kan zijn.

Drop

(Lemniscaat, +9, € 7,50) is schoonheid in z’n eenvoud: minimalistische zwart-wit tekeningen die een eind weg filosoferen over vriendschap en de dood, zoals alleen kinderen dat kunnen. Heerlijk boekje.

Ook

Ik wou dat ik een pop was

(Davidsfonds/ Infodok, +10, € 12,95) is een prentenboek dat de lezer doet nadenken. In dit geval bij de jachtige tijden waarin we leven. Niet altijd was het zo, en niet iedereen leeft zo - denk maar aan de luiaard waarmee we begonnen. In donkere, licht chaotische tekeningen wordt dit mijmerende boek perfect geïllustreerd.

Nu in het nieuws