2002 was moeilijk jaar voor krantenmedia

Print
2002 was wereldwijd een zwak jaar voor de krantenmedia. Zo daalde de globale oplage van kranten met 0,35 pct. Het gaat om de eerste daling in vijf jaar, blijkt uit een studie van de World Association of Newspapers (WAN).
De inkomsten uit advertenties daalden voor het tweede jaar op rij, met 0,5 pct. Het jaar voordien was de daling wel nog veel groter, en lag ze in de orde van 5 pct. Dat bleek op de 56ste Wereldcongres van de Kranten, dat tot woensdag plaatsvindt in Dublin. "Ondanks een harde concurrentie op de informatie- en de advertentiemarkten, slagen de kranten erin stand te houden", zei Timothy Balding, directeur-generaal van de WAN. Wel noemde hij het gebruik van het internet "veel groter dan verwacht". In een kwart van de 80 landen die bij de studie betrokken waren, was er vorig jaar een stijging van het krantengebruik. Maar in de Europese Unie daalde in de meeste landen de verspreiding van de dagbladen. Vooral België doet het met een daling van 3,4 pct slecht, en moet enkel Frankrijk (-3,9 pct) en Griekenland (-6,4 pct) laten voorgaan. In Italië (+2,8 pct) en in Ierland werden er in 2002 meer kranten verkocht.

De voorbije vijf jaar is de daling nog opmerkelijker: met een minus van 6,9 pct in België, en zelfs -9,5 pct in Denemarken en -9,9 pct in Oostenrijk. Wereldwijd de grootste krantenlezers per capita zijn Japan, naast Noorwegen, Finland, Zweden en Zwitserland. Maar ook in Japan daalde in 2002 de krantenverkoop, met 1,2 pct. De krant verloor vorig jaar marktaandeel in de publiciteitsmarkt, van 32,1 pct in 2001 tot nog 30,8 pct. De nieuwssites op het internet zijn gestabiliseerd, net als de gratis kranten. Die laatste zagen hun reclame-inkomsten de jongste vijf jaar met 55 pct stijgen.
MEEST RECENT