Rally van Argentinië: Gronholm komt van ver terug

Print
De Rally van Argentinië is uitgedraaid op een ware slijtageslag.Wereldkampioen Marcus Gronholm trok aan het langste eind, nadat Markko Martin uitviel en Carlos Sainz de zege verspeelde door een misverstand met zijn co-piloot. Onze landgenoot François Duval sprokkelde één puntje en deed vooral veel parcourskennis op.
 
Of die opgedane ervaring hem volgend jaar van nut is, lijkt twijfelachtig, want het chaotische Argentinië dreigt zijn plaats op de kalender te verliezen. Toch nog Marcus Gronholm dus.Vrijdag had de Finse Peugeot- rijder ruim een minuut verloren door zijn achterwiel af te rukken op een rotsblok. Carlos Sainz had de leiding toen stevig in handen. “Winnen zal er niet meer inzitten,”zei Gronholm zaterdagmorgen, maar ‘s avonds moest hij die mening herzien.
 
Tweede stond hij toen op amper 15 seconden van Markko Martin (Ford). Die Martin viel zondag uit wegens schakelproblemen, zodat de weg naar de zege open lag voor Gronholm.
 
Wat er met Sainz (Citroën) gebeurd was? Iets heel doms. Sainz had zich zaterdag een minuut te vroeg aangemeld voor de laatste proef van de dag en het reglement bestraft dat met één minuut straftijd. Sainz: “Het was een misverstand met mijn co-piloot. Marc wuifde en ik dacht dat hij me in de startzone riep. In werkelijkheid deed hij teken te blijven waar ik was. Ik strand op 26 seconden; zonder die minuut straftijd had ik kunnen winnen. Ik ben enorm ontgoocheld.” In de slotfase pakte Sainz de tweede plaats nog af van Richard Burns, die turbo-problemen kreeg.
 
Veel teams kregen technische problemen op het brekende parcours. Freddy Loix (Hyundai) en Colin McRae (Citroën) vielen vrijdag uit met motorproblemen. Zondag gebeurde hetzelfde met Loix’ ploegmaat Armin Schwarz. Sébastine Loeb (Citroën) ging in KP20 van de baan en Tommi Makinen besloot zondag niet meer te starten. Zijn klassement leek uitzichtloos en thuis was zijn vrouw bevallen van zijn tweede kind. Subaru liet hem naar huis vliegen, maar achteraf gezien had Makinen toch nog een puntje kunnen scoren...
 
Onze landgenoot François Duval legde uiteindelijk beslag op de achtste plaats, goed voor het laatste WK-puntje. Duval kon niet profiteren van de opgaves, doordat hij in KP22 zelf bijna 5 minuten verloor, toen de schakeldoos niet thuis gaf.
 
Co Stéphane Prévot: “Soms hadden we te voet sneller kunnen gaan. De nota’s waren duidelijk niet perfect, maar we hebben ze al grondig verbeterd voor volgend jaar.”
 
Of die volgende editie er nog komt, lijkt hoogst twijfelachtig. Mexico probeert de Amerikaanse WK-manche over te nemen en Argentinië krijgt na dit weekend wellicht een vernietigend rapport. Vrijdag waren er grote problemen met de tijdsmeting en zaterdag liep alles in het honderd. De eerste twee chronorit- ten van de dag werden geschrapt door problemen met de toeschouwers. De derde werd om dezelfde reden met bijna twee uur uitgesteld. Het gevolg was dat namiddagproeven plots in het donker moesten verreden worden en daar waren de auto’s niet op voorzien.
 
KP21 en 22 werden dan maar geschrapt en ter compensatie werden er zondagochtend twee extra KP’s toegevoegd, zodat de wedstrijd toch over het vereiste aantal kilometers liep. Het ongenoegen was bijzonder groot; Peugeot-baas Corrado Provera riep zaterdag zelfs op de tweede etappe in zijn geheel te schrappen.
 
MEEST RECENT