Behoud van drie rijstroken tijdens heraanleg van E17

Print
Op maandag 31 maart start de heraanleg van de E17 tussen Waasmunster en Beervelde. Aannemer Aswebo houdt tijdens de werkzaamheden in beide richtingen drie rijstroken beschikbaar. Hiervoor verdwijnt de middenberm. Met deze aanpak hoopt de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) het fileleed zoveel mogelijk te beperken. De arbeiders werken zes dagen op de zeven om de klus begin juli af te hebben.
 
De aannemer startte maandag met de voorbereiding van de heraanleg van het traject tussen Waasmunster en Beervelde.“We kozen ervoor om in beide richtingen drie rijstroken ter beschikking te houden. Die zullen wel smaller zijn dan gebruikelijk. Het systeem werd eerder al met succes toegepast tijdens werkzaamheden op de E40”, legt afdelingshoofd Peter De Backer van de AWV uit.
 
De heraanleg start net voorbij het verkeersknooppunt van Waasmunster.Vrachtverkeer komende van Antwerpen dat richting Gent wil, moet over de rechter rijstrook. Die situeert zich rechts op de pechstrook.Ook het gewone autoverkeer naar de op- en afrit Zele-Lokeren moet hier gebruik van maken. Het doorgaand autoverkeer richting kan over twee rijstroken links van de normale weg. Die bevinden zich op de plaats van de middenberm en een deeltje van de tegenovergestelde rijrichting.
 
“Dat betekent dat noch aan de zijkant, noch in de middenberm er een pechstrook beschikbaar is. Daarom leggen we om de twee kilometer vluchthavens aan voor voertuigen met problemen.Verder komt er een vangrail in het midden tussen de beide richtingen. Er zal een snelheidsbeperking tot 70 km per uur gelden”, licht De Backer toe.
 
Alleen tijdens de eindfase gaat de rechtse rijstrook richting Gent een tiental dagen helemaal dicht. Dan zal ook de op- en afrit Zele niet bereikbaar zijn.
 
"Het wegdek van de E17 tussen Waasmunster en Beervelde krijgt een nieuwe toplaag in steenmastiekasfalt, kortweg SMA. Dat is de tegenhanger van het zeer open asfalt of ZOA, beter bekend als fluisterasfalt, die minder problemen oplevert bij winterweer”, legt Emmanuel Van Damme van Aswebo uit.
 
Het wegdek tussen Waasmunster en Beervelde dateert al van 1975. Het is dringend aan herstel toe.Het gaat om bijna 13 km, goed voor een oppervlakte van in totaal 225.000 vierkante meter.
 
“SMA biedt dezelfde voordelen als fluisterasfalt: resistent tegen spoorvorming, vrij stil en voorkomt opspattend water. Het biedt echter meer veiligheid bij het strooien tijdens de winterperiode”, legt Van Damme uit.
 
Opmerkelijk is ook dat de drie rijstroken én de pechstrook in één laag worden aangelegd.“De minste fout bij de aanleg van naden tussen rijstroken leidt meestal vrij snel tot schade. Daarom werken wij zonder naden. Vergelijk het met het aanleggen van voltapijt over vijftien meter breed.”
Nu in het nieuws