Besparingsplan NMBS goedgekeurd

Print
De raad van bestuur van de NMBS volgde spoorbaas Karel Vinck en beperkte het investeringsbudget in 2003 tot 1,25 miljard euro, zo deelde Vinck vrijdag mee op een persconferentie.
 
Toen de besparingsplannen van Karel Vinck vorige week uitlekten in de pers, reageerde onder meer federaal minister van Mobiliteit Isabelle Durant verontwaardigd. Vooral het idee dat de investeringen in het Gewestelijk ExpressNet (GEN) zouden teruggeschroefd worden van 87 miljoen euro naar 7 miljoen euro kon niet door de beugel. In het goedgekeurde plan is er nu toch sprake van 25,6 miljoen euro voor het GEN.
 
Grootste slokkop is de HST, die krijgt 432,3 miljoen toegeschoven. In totaal gaat het dus om 1,25 miljard euro, 29 procent minder dan gepland in het investeringsplan 2001-2012.
 
Karel Vinck weet dat vooral aan een aantal studies en bouwvergunningen die vertraging hadden opgelopen. Om die reden moesten bepaalde investeringen wel uitgesteld worden, oordeelde de spoorbaas. Als voorbeeld haalde hij de IJzeren Rijn aan. De NMBS kan nog niet met de werken beginnen, omdat er nog geen akkoord is tussen de overheden over het tracé van die lijn.

.

Nu in het nieuws