"Meer file door lichten" in Vrasene

Print
De tijdelijke verkeerslichten aan het kruispunt van de parallelweg met de Provinciale Baan staan amper een week na hun verschijning al volop ter discussie. Ze maken het fileprobleem dat ze moesten oplossen alleen maar groter. “Als ze inderdaad een serieuze verslechtering betekenen, dan laat ik ze nog eind deze week weghalen”, verzekert de Beverse schepen van Verkeer Marc Van de Vijver (CD&V) die zelf om de plaatsing had gevraagd.
 
De verkeerslichten op het kruispunt zijn vooral bedoeld om het verkeer van de parallelweg naast de expresweg E34 vlotter en veiliger de Provinciale Baan te laten oversteken. Sinds het afschaffen van de kruispunten van de E34 in Sint- Gillis-Waas zijn de inwoners van die gemeente aangewezen op de parallelweg indien ze richting Antwerpen willen rijden.
 
“Vroeger was het hier regelmatig heel druk, maar het ging nog. Sinds het invoeren van de lichten moet ik tot twintig minuten aanschuiven op de parallelweg om de Provinciale Baan op te geraken. De situatie ging er dus sterk op achteruit in plaats van vooruit. Ook op de weg naar Verrebroek groeide de file tot aan de rotonde van de haven”, doet een bestuurster uit Sint-Gillis-Waas die dagelijks naar Antwerpen moet haar beklag.
 
Schepen van Verkeer Marc Van de Vijver (CD&V) van Beveren kreeg ook al klachten over de situatie. Het was op vraag van de gemeente dat het Vlaams Gewest de tijdelijke verkeerslichten plaatste.“Dat gebeurde omdat door de heraanleg van een deel van de E34 de afrit Polderhuis in Vrasene werd afgesloten. Daardoor moet al wie vanuit de richting van Gent komt aan de rotonde van De Tromp in Kemzeke al de parallelweg op. Dat levert een pak extra verkeer op.”
 
Maandag, vandaag en de komende dagen houdt de politie de situatie in de gaten. “Als daaruit blijkt dat het effectief om een blijvend probleem gaat,dan vragen we nog eind deze week aan het Vlaams Gewest om de lichten weer te verwijderen.”
 
Een eerste analyse leert Van de Vijver dat het gebruik van niet intelligente lichten een belangrijk deel van de hinder met zich mee brengt.“Nu krijgen de beide bewegingen even lang rood en groen, ongeacht hoeveel wagens er staan aan te schuiven. Het kan dus dat een hele rij voertuigen moet staan wachten, ook al zijn de kruisende voertuigen allemaal voorbij.”
 
Toch ziet Van de Vijver ook voordelen aan de situatie.“Afslaan naar links vanuit de parallelweg gebeurt nu een heel stuk veiliger. Ook voor fietsers zijn de lichten een goede zaak.Wat er ook van zij, het blijft wachten op de beloofde rotondes aan dit kruispunt om het probleem ten gronde op te lossen.”
Nu in het nieuws