Afritten Linkeroever en Burcht verdwijnen

Bij de bouw van de Oosterweelverbinding kunnen de bestaande op- en afritten 6 (Antwerpen-Linkeroever) en 17 (Zwijndrecht-Burcht) niet behouden blijven. Een parallelweg tussen de E17 en de N49 moet voor de ontsluiting van de dorpskernen zorgen.

Kdejager

BR>

De Antwerpse provinciegouverneur Camille Paulus riep vrijdag alle verantwoordelijken samen rond de tracékeuze voor de sluiting van de Ring. Vier opties worden de komende maanden onderzocht. Stad, provincie en Vlaamse regering kiezen resoluut voor het tracé van de staten-generaal, dat in april 2000 op tafel werd gelegd en ondertussen werd verfijnd. De optie Zwijndrecht, waarbij de Oosterweelverbinding op 150 meter van de gemeente komt, wordt mee onderzocht maar vindt geen genade in de ogen van de beleidsmakers.“

Het beste wat iedereen kan doen, is massaal bezwaarschriften indienen tijdens het openbaar onderzoek dat eind 2003 wordt gehouden”, aldus Paulus. Duidelijk is dat er een zeer complexe verkeerswisselaar moet komen om zowel de E17 als de N49 aan te sluiten op de Oosterweelverbinding. De bestaande op- en afritten 6 (Antwerpen-Linkeroever) en 17 (Zwijndrecht-Burcht) verdwijnen.

In plaats daarvan komt er een parallelweg, die aansluit op de E17 ter hoogte van afrit 16 en op de N49 ter hoogte van de Canadastraat.Via deze weg kunnen de dorpskernen van Zwijndrecht en Burcht worden ontsloten, terwijl het verkeer naar Linkeroever via de parallelweg een aansluiting krijgt met de Blancefloerlaan. De constructie loopt van 2004 tot 2008. Alles moet klaar zijn in 2009.

Nu in het nieuws