Nieuw artikel

Print
Belgische delegatie klopt met eisenpakket aan bij Duitse voorzitster internationale veldritcommissie @ht:"Op deze manier kan het echt niet meer verder" @com:VORST - Het dragen van nationale shirts in de Wereldbeker, het afschaffen van het voorrecht dat een organiserend land een B-team mag opstellen in dezelfde proeven en vooral de vermaledijde nieuwe reglementering wat betreft de startorde in de wedstrijden: de doorsnee-Belgische veldrijder heeft struikelstenen zat de jongste tijd.
Gisteren zat een stel hoofdrolspelers uit de wereld van bos en veld samen in de zetel van de BWB. Doel van de bijeenkomst: het stemmen van de violen voor een en ander wordt aangekaart bij Sylvia Schenk, de Duitse voorzitster van de UCI-commissie veldrijden. @reda:Guy Vermeiren @te:Na anderhalf uur vergaderen waren Jean Bollen (BWB), Erwin Vervecken, Jan Daems en Danny De Bie (Spaar Select), Peter Van den Abeele (Vlaanderen - T Interim) en Rudy De Bie (bondscoach) het roerend met mekaar eens. "De UCI wil het overwicht van de Belgische veldrijders breken, op een volslagen foute en onsportieve manier." De vuist wordt dus op de vooravond van de GP van Duitsland met volle kracht op het bureau van mevrouw Schenk - "Mij volslagen onbekend, ze komt uit de atletiekwereld en is haast nooit op een veldrit te zien", klonk Vervecken lichtjes giftig - neergepoot. "Niet alleen die onzalige startorde moet verdwijnen", gaf de voormalige wereldkampioen mee. "Ook de problematiek van de zesde man en die van het niet langer selecteren van een B-ploeg wordt aangekaart. Niet dat ik meteen wonderen verwacht van zo'n gesprek. Schenk heeft ook maar haar handtekening gezet onder de besluiten die de veldritcommissie heeft genomen. Vreemd vehikel trouwens, dat orgaan. Geen enkele Belg heeft zitting in die commissie, maar wel een Tsjech, een Luxemburger en een Fransman die niemand kent." @neg:"Vroeg of laat gebeuren er ongelukken als die toeristen tussen de toppers blijven starten." @naam:Erwin Vervecken @te:Als het pleidooi van de Belgische delegatie in dovemansoren zou vallen komt er geen boycot. Vervecken zou het in dat geval bij een symbolische actie willen houden. "Omdat de Belgen de enigen zijn die nadeel ondervinden van die nieuwe maatregelen. Groenendaal zal je niet horen klagen. Hij is verzekerd van zijn plaatsje op de eerste rij bij elke veldrit. We kunnen dat met een paar renners gedeeltelijk rechttrekken door goed te presteren in die eerste Wereldbekermanche in Duitsland, maar dan staan er in het beste geval nog steeds maar een handvol Belgen op de beste startplaatsen. Ik vrees dus dat we in de toekomst nog steeds zullen moeten afrekenen met een stel Slovaken op turnsloefen die ons in de weg komen rijden. Dat de gewijzigde startorde tot dusver nog geen invloed heeft gehad op de resultaten van de Belgen? Dat klopt ten dele. Dat bewijst meteen de onzin van die maatregel. Zoals het er nu aan toe gaat, kan het niet langer. Vroeg of laat gebeuren er ongelukken als die toeristen tussen de toppers blijven starten." Het Belgisch verlanglijstje reikt trouwens verder dan de problemen rond de startorde. Werelbekers rijden in merkentrui, de slordigheid waarmee de UCI met de kalender omspringt, het meenemen van behaalde UCI-punten naar de merkenploegen: ook die dingen staan straks op de dagorde. "Als een renner een kwart van zijn veldritpunten naar de weg mag meenemen, krijgen we straks meer wegrenners aan de start van de crossen", gaf Spaar Selectmanager Jan Daems mee. "Dat zou de internationalisering van deze sporttak in de hand werken, profploegen ertoe aansporen crossers in dienst te nemen en de belangstelling van organisatoren in het buitenland weer aanwakkeren." Dat het op deze manier niet verder kan, daar was het hele gezelschap het over eens. "Eigenlijk is het triest dat de Belgen maatregelen moeten zitten bedenken om de concurrentie in andere landen te bevorderen", besloot bondscoach Rudy De Bie. "Maar het kan niet anders. In het andere geval zitten we binnenkort helemaal met een kerktorenimago opgezadeld.

.

Nu in het nieuws