Elektronisch bodemattest binnen de drie dagen

Print
Notarissen kunnen voortaan elektronisch bodemattesten aanvragen bij de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Kandidaat-kopers zullen op die manier veel sneller weten of ze met een gerust hart een lap grond of een huis kunnen kopen.
BR>
Tot nu toe moet de notaris eerst bij het kadaster een origineel uittreksel van het betreffende perceel opvragen en dat vervolgens samen met de aanvraag voor een bodemattest aan OVAM bezorgen. Een procedure die makkelijk twee weken in beslag kan nemen. In die periode heeft een kandidaat-koper meestal al een koopovereenkomst ondertekend. Blijkt later dat er met de bodem iets niet in orde is en wil de koper de overeenkomst verbreken, dan kan dat nog voor behoorlijk wat problemen zorgen.

Voortaan kan de notaris de gegevens online uit de gegevensbank van het kadaster halen en een elektronische aanvraag voor een bodemattest aan OVAM richten. OVAM laat de notaris binnen de 24 uur per mail weten welk antwoord hij mag verwachten. Ten laatste twee dagen later zou het attest met de post bij de notaris in de bus moeten vallen (in geval er niks aan de hand is natuurlijk).

Gemiddeld krijgt OVAM jaarlijks zo'n 170.000 aanvragen voor bodemattesten binnen. Als die voortaan allemaal elektronisch gebeuren, betekent dit niet alleen papier gespaard, maar ook veel tijd.

.

Nu in het nieuws