NMBS start boren Noord-Zuid verbinding Antwerpen

De NMBS begint donderdag met de graafwerken aan de tunnel voor de Noord-Zuid verbinding in Antwerpen. Dat heeft NMBS-topman Karel Vinck woensdag gezegd bij de officiële voorstelling van de boormachine. De machine, waarvan het eerste boorschild door de Antwerpenaren 'Zandvreter' gedoopt werd, zal langzaam een tunnel boren van de bouwput aan de Viséstraat naar het Koningin Astridplein, een afstand van 1.200 meter. 'Zandvreter' zal er zeven maanden over doen om de 1.200 meter af te leggen.In april 2003 moet de machine aan het Koningin Astridplein arriveren. Vervolgens wordt de 'Zandvreter', een kolos met een lengte van 60 meter en een gewicht van 680 ton, naar de bouwput aan de Viséstraat teruggebracht.

Belga

Daar wordt de installatie opnieuw gemonteerd, een werk van een tweetal maanden. Begin juli 2003 begint de machine dan aan de tweede tocht naar het Koningin Astridplein, waar ze eind januari 2004 zal aankomen. Dit tweede boorschild kreeg de naam 'Krabbekoker' mee. Het dopen van de boorschilden is een gewoonte in de bouwsector. Het boorschild werkt op weekdagen de klok rond. Per dag zal de machine gemiddeld zo'n 10 meter vorderen. De Noord-Zuid verbinding moet op het Damplein, in het noorden van Antwerpen, boven de grond komen. Voorbij het stationsgebouw Antwerpen-Dam eindigt de tunnel en klimmen de sporen naar het niveau van de bestaande spoorlijn 12 tussen Antwerpen en Essen. Het boorschild heeft een snijrad met een diameter van 8,27 meter en zal 130.000 kubieke meter zand weggraven. Om de uitgegraven tunnelwanden te verstevigen wordt elke anderhalve meter een tunnelring aangebracht. In het totaal zullen 13.000 tunnelsegmenten van ongeveer 5 ton nodig zijn om de beide kokers te verstevigen. De ruwbouw van beide kokers kost de NMBS 70 miljoen euro. De totale gehele aanleg van beide tunnelkokers brengt een kostenplaatje van 694 miljoen euro mee.

Het ondergronds boren van de spoortunnel biedt heel wat voordelen in vergelijking met de constructie van een bovengronds spoorlijn. De hinder van de werken blijft beperkt omdat alles ondergronds gebeurt. Bovendien dienen er geen huizen onteigend te worden, behalve enkele woningen aan de Nachtegaalstraat, waar een nooduitgang komt.