"Montzenlijn wel degelijk alternatief voor IJzeren Rijn"

Na wat aanpassingen is de spoorlijn van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied via het Belgische Montzen wel degelijk een alternatief voor de IJzeren Rijn. Dat blijkt uit een in opdracht van de Nederlandse provincie Limburg gedaan onderzoek door een Duits ingenieursbureau.

Belga

Het oplappen van deze Montzenlijn is bovendien talloze keren goedkoper dan het opnieuw in gebruik nemen van de negentiende eeuwse IJzeren Rijn door Midden-Limburg, waarvoor dure verbouwingen nodig zijn.

De Nederlandse provincie Limburg ziet in de resultaten van het onderzoek een nieuwe steun in haar verzet tegen de reactivering van de IJzeren Rijn door Weert en Roermond. De Montzenlijn vormt ook nu al de voornaamste verbinding tussen Antwerpen en Mönchengladbach, vlak over de grens bij Roermond.

Om die lijn nog beter geschikt te maken voor goederenvervoer, dat anders over de IJzeren Rijn zou denderen, zijn er nog drie ingrepen nodig. Eerst dient een viaduct uit de eerste wereldoorlog in het Belgische Geuldal bij Moresnet gerestaureerd. Daarmee zijn de Belgische spoorwegen NMBS inmiddels begonnen. Daarnaast dient de spoorlijn tussen Montzen en de Belgisch-Duitse grens bij Gemmenich nog geëlektrificeerd en tenslotte moet er bij de grens een ongelijkvloerse kruising komen. De verbinding voor goederentreinen via Montzen vlak beneden de Zuid-Limburgse grens kan op deze manier sneller tot stand komen dan het dure en tijdrovende vertimmeren van de IJzeren Rijn, aldus het onderzoek.