Interbrew ziet omzet en winst dalen in eerste semester

Print
Bierbrouwer Interbrew heeft in de eerste helft van dit jaar de bedrijfswinst met 26,7 procent zien terugvallen tot 244 miljoen euro. Ook de omzet daalde met 1,8 procent tot 3,417 miljard euro. Netto kwam de brouwer van onder meer Stella Artois, Jupiler en Leffe uit op een winst van 165 miljoen euro. Dat is 18,3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Bij dat alles speelde onder meer de verkoop van de Britse dochter Carling, die begin februari werd afgerond, een rol. Interbrew moest het populaire pilsbier van de hand doen, na een beslissing van de Britse mededingingsautoriteiten. Die oordeelden begin vorig jaar dat de Belgische brouwer een te groot marktaandeel had in Groot-Brittannië na de aankopen midden 2000 van eerst Whitbread en daarna Bass Brewers.

Bass-dochter Carling werd voor 1,94 miljard euro verkocht aan het Amerikaanse Adolph Coors Company, de derde grootste brouwer in de VS. Naast de verkoop van Carling nam Interbrew ook een eenmalige kost op van 61 miljoen euro voor de herstructurering van de logistieke en distributie-activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. De bedrijfscashflow (EBITDA) daalde in de eerste helft van dit jaar met 12,1 procent tot 573 miljoen euro. Rekening houdend met de gewijzigde consolidatiekring en de herstructureringskost in het Verenigd Koninkrijk kwam de EBITDA uit op 569 miljoen euro.

Zonder aftrek van de herstructureringskost nam de bedrijfscashflow toe van 516 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2001 tot 630 miljoen euro. Netto kwam Interbrew dan 5,8 procent hoger uit, op 218 miljoen euro. De omzet ging zo 19,7 procent omhoog tot 3,332 miljard euro.
Nu in het nieuws