Crash Berchem: luchthaven Deurne ter discussie

Print
De luchthaven van Deurne, officieel Antwerpen Internationale Luchthaven, staat al lang ter discussie. Zowel over de veiligheid van een luchthaven naast een woonwijk, als over het kostenplaatje worden vragen gesteld.
In 1990 gebeurde in de buurt van de luchthaven al eens dodelijk ongeval met een sportvliegtuigje dat in botsing kwam met een toestel van DAT. De vier inzittenden van het sportvliegtuigje kwamen toen om het leven. Er kwam kritiek op de inplanting van een luchthaven in een dichtbevolkt gebied, kritiek die met de crash van vrijdag opnieuw is opgelaaid.

Ook in politieke kringen leeft de vraag of een regionale luchthaven op amper 40 kilometer van Zaventem wel zin heeft. De Vlaamse Gemeenschap is eigenaar van de luchthaven van Deurne. Ze moest de jongste jaren uitsluitend verliezen bijpassen.

De luchthaven van Deurne werd in 1920 opgericht en deed aanvankelijk dienst als landingsplaats voor privévliegtuigjes. In 1952 kwam de eerste lijnvlucht, van Sabena naar Londen. Het aantal lijvluchten groeide, tot Delta Air Transport (DAT) in 1995 Antwerpen verliet. Sindsdien ging het bergaf. British Airways, Sabena en recent KLM zetten hun verbinding met Deurne stop. Nu blijft enkel nog VLM over, met vluchten naar Groot-Brittannië. De lijn naar Manchester loopt zelfs via Rotterdam omdat er in Deurne te weinig kandidaten worden gevonden om de zetels te vullen.
MEEST RECENT