Eerste geslaagde test van 'ademende' superjet

Gisteren (dinsdag) zijn Australische wetenschappers erin geslaagd voor het eerst een succesvolle testvlucht uit te voeren met een 'scramjet'. Het toestel werd gelanceerd bij Woomera in de Zuid-Australische woestijn en kwam meer dan 300 kilometer verder neer. Wetenschappers moeten nu nagaan in hoeverre de revolutionaire motor van het toestel gewerkt heeft in de afdaling.

brousseeuw

BR>

Een scramjet is een motor aangedreven door waterstof, die een revolutie in het vliegverkeer kan veroorzaken. Topsnelheid is immers Mach 7,6. Dat staat gelijk met 8.000 kilometer per uur. Met die snelheid zou een vliegreis van Londen naar Sydney slechts twee uur duren. Met de conventionele jetmotoren van vandaag duurt dat ongeveer 24 uur.

Scramjets hebben geen bewegende onderdelen, en worden enkel voortgedreven door de reactie van de brandstof - waterstof - met lucht, die tegen grote snelheid in de scramjet wordt samengeperst. Maar een scramjet 'ademt' pas op die manier vanaf Mach 5, en moet dus eerst met raketten tot die snelheid gebracht worden.

De Australische testvlucht is de eerste succesvolle ooit met een scramjet. In oktober mislukte een eerdere poging, toen ook met een door de Universiteit van Queensland ontwikkelde HyShot-motor, omdat de aandrijfraketten het lieten afweten. Een jaar geleden mislukte een soortgelijke test van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. De scramjet moest vernietigd worden omdat de raket uit koers raakte - al beweren de Amerikanen dat hún scramjet een fractie van een seconde voor de vernietiging wel werkte.

Scramjets kunnen belangrijk worden voor de luchtvaart, maar ook voor de ruimtevaart. Het zou de grote tanks met vloeibare zuurstof, die nu gebruikt moeten worden bij de lancering van bijvoorbeeld ruimteveren, overbodig kunnen maken. Daardoor zou het eenvoudiger en goedkoper worden om satellieten te lanceren.