Zestiende-eeuws Mariabeeld terug naar kerkje

MARIABEELDDe parochiekerk Saint-Hadelin in het dorpje Celles bij Dinant kon tot een diefstal in mei 1981 pronken met een zestiende-eeuws beeld van Sint-Anna-te-Drieën. Nu, ruim twintig jaar later, dook het kunstwerk op in Antwerpen. De wettelijke eigenares, antiquair Grethe Zeberg, schenkt het (terug) aan de overgelukkige kerkfabriek van Celles.
BR>
"Mijn ouders, ook antiquairs, kochten het eikenhouten beeld van Sint-Anna-te-Drieën begin jaren tachtig", vertelt Grethe Zeberg uit Antwerpen. "Daar het van uitzonderlijke kwaliteit was, namen ze het op in hun privé-collectie. Vorig jaar overleed mijn moeder. Persoonlijk vond ik het beeld met haar 88 centimeter te groot en daarom wilde ik het verkopen."

Als voorzitster van de vzw Stichting Antiquairs Antwerpen werkt zij vaak "heel goed" samen met de Cel Kunst & Antiek van de federale politie. "Ook nu nam ik contact op, zoals we steeds doen bij de aankoop en verkoop van een groot en duur stuk", aldus Zeberg. "De Sint-Anna-te-Drieën bleek in 1981 gestolen uit de kerk van Celles (Houyet) bij Dinant."

Uit die kerk werden toen vijf beelden gestolen. "Dit beeld, dat dateert uit 1501-1510 is het topstuk", zegt hoofdinspecteur Gustaaf Van Uffelen van de Cel Kunst & Antiek. "Mevrouw Zeberg is de legale eigenaar van het kunstwerk. Niets verplicht haar het terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaars."

Dat doet de antiquair wel. "Ik doe er afstand van en geef het terug aan de kerkfabriek in Celles. Dat beeld heeft er zolang gestaan, die mensen houden ervan, ..." Het maakt Zeberg niets uit dat het zestiende-eeuwse beeld minstens 60.000 euro waard is. "Het hoort thuis in Celles."

Dit beeld van Sint-Anna-te-Drieën werd vermoedelijk in Brabant gemaakt en is nog steeds in zeer goede staat. Het beeldt Sint-Anna, moeder van Maria, uit met op haar schoot Maria en Jezus. Jezus houdt een peer vast, wat symbool staat voor het redden van de mensheid. "Ooit was het een polychroom beeld. De verf - onder meer rood en blauw - werd allicht verwijderd door de dieven, want ik het altijd zo geweten", aldus Zeberg.

De toenmalige dieven opsporen wordt niet zo makkelijk. "De mensen, die begin jaren tachtig werk verkochten, zijn overleden. Maar er zijn nog pistes te volgen, maar daarover kan ik natuurlijk niets zeggen", besluit Van Uffelen. "De vier andere gestolen beelden zijn trouwens nog steeds spoorloos." De kerkfabriek van Celles is alvast door het dolle heen. Het inhalen van Sint-Anna-te-Drieën in de elfde-eeuwse romaanse kerk van Sint-Hadelin zal gepaard gaan met grootse festiviteiten.

.

Nu in het nieuws