Antwerpse Ring krijgt 25 dynamische informatieborden

BORD RING
De Antwerpse Ring doet dienst als proefkonijn om een gloednieuw verkeerssysteem met dynamische borden uit te testen. De borden krijgen hun informatie rechtstreeks van zogeheten detectiecamera's, waarmee de hele Ring tegen het najaar zal zijn uitgerust. "Voorlopig signaleren we alleen ongevallen, werkzaamheden en files. Binnenkort zullen we ook alternatieve routes adviseren en reistijden berekenen zoals op de Parijse Périphérique. Op termijn willen we de verkeersstromen actief sturen, een beetje zoals de dispatchers van de spoorwegen", weet Patrick Deknudt van het Vlaams Verkeerscentrum.

De Antwerpse Ring krijgt deze dagen 25 dynamische informatieborden, die de automobilist pijlsnel op de hoogte moeten brengen van verkeersellende allerhande. Als het project succes kent, wil de Vlaamse overheid het ook toepassen op het knooppunt Lummen en aan de verkeerswisselaar E17-E40 in Zwijnaarde bij Gent.

"Voorlopig zitten we nog in de eerste fase. Die beperkt zich tot de Antwerpse Ring en tot het waarschuwen voor ongevallen, files en werkzaamheden. Later willen we ook aan verkeersgeleiding doen, waarbij we chauffeurs alternatieven en reistijden aangeven. Het systeem is op lange termijn nog ambitieuzer. Bedoeling is om op files te anticiperen, door de automobilisten per rijstrook een richtsnelheid mee te geven, zodat het verkeer ook op piekmomenten blijft doorstromen", blikt Deknudt vooruit. Het systeem vergt een technische uitrusting met computergestuurde detectiecamera's op verlichtingspalen, hoog boven de snelwegen. Die seinen een haarscherp beeld van de verkeersstromen en de snelheden van de wagens door naar de verkeerscomputer, die deze informatie automatisch omzet in praktische rij-adviezen op de infoborden.

"We gaan heel voorzichtig te werk om geen beginnersfouten te riskeren. Dat zou de geloofwaardigheid van het systeem ondermijnen. Voorlopig krijgen alleen chauffeurs die naar of op de Antwerpse Ring rijden deze snelle verkeersinfo via de borden. Zij kunnen dan kiezen in welke richting ze de Ring nemen, om hinder te omzeilen. De R1 in wijzerzin of de R2 in tegenwijzerzin."

Automobilisten op de E34 of de E313 kunnen nog niet op deze manier aangemaand worden om van snelweg te wisselen, omdat daar geen detectiecamera's staan. De enige file-bestrijder hier is de verkeersinfo op de radio. "Die wegen zijn, net als de overige snelwegen, alleen met detectielussen uitgerust. Dat zijn toestellen die uitsluitend de snelheid van de auto's op op- en afritten meten. Die info gaat ook naar de politie en de verkeersredactie van de VRT, maar de verwerking duurt langer."

verkeersinfo.lin.vlaanderen.be

.

Nu in het nieuws