Barman zet eerste filmpasjes

Tom Barman heeft dinsdag de eerste buitenopnames ingeblikt van zijn filmdebuut

Any way the wind blows

. Waar? In Antwerpen natuurlijk, zijn biotoop. In de zon ook, broeierig aanwezig. En toch een beetje in de schaduw. Want als je het niet wist, liep je er zo voorbij.

Kdejager

BR>

De ijzeren noodbrug aan de Franklin Rooseveltplaats, dinsdagmorgen ergens tussen tien en halftwaalf. Tom Barman zet, na enkele videoclips voor zijn eigen groep dEUS, zijn eerste echte stapjes als filmregisseur. Maandag is hij begonnen aan zijn

Any way the wind blows, nu staan de eerste buitenopnames gepland van de film die wordt aangekondigd als 'een softneurotische, funky stadsfilm', die 24 uur lang een tiental personages volgt in Antwerpen anno 2004. Hermetisch afgesloten straten, denk je dan. Maar Antwerpen is Hollywood niet. De dEUS-frontman - zichtbaar nerveus, maar hoe zou je zelf zijn? - moet het voor zijn debuut met een ploegje van een man of tien stellen. En er de nodige ongemakken maar bijnemen. Zo is er de scène waarin Jonas Boel en Titus De Voogdt een muur behangen met affiches van een of andere fuif en gaan lopen als laatsgenoemde een combi opmerkt. Op een gegeven moment duikt er een wat oudere fietser op, die zich behoorlijk opwindt tegen de twee 'plakkers'. Hoort bij het scenario, denk je dan. Tot de man ook na de klassieke 'cut' blijft tieren en even later vloekend uit beeld fietst. En als de beginnende filmregisseur zijn acteurs duidelijk wil maken dat ze wat trager moeten wandelen, doet hij dat roepend, kwestie van het verkeerslawaai te overstemmen. Niet moeilijk dus dat de twee even later bijna aan de Meir zitten eer ze in de gaten hebben dat de camera allang niet meer draait. Tja, Antwerpen is Hollywood niet. Maar Hollywood heeft Tom Barman niet. En als die even handig is met een camera als met een gitaar, krijgen we volgend jaar - ergens in de lente - een pareltje te zien.