Exmar krijgt Excalibur vrij uit Enron-debacle

Een rechtbank in New York heeft het grootste LNG-schip ter wereld, de Excalibur van de Belgische rederij Exmar, vrijgegeven. Of beter Exmar heeft na drie maanden knokken en na het betalen van een feitelijk

losgeld

van 2 miljoen dollar zijn eigen schip teruggekregen uit het frauduleuze faillissement van Enron.

BR>

De 277 meter lange Excalibur met een capaciteit van 138.000 kubieke meter gas, 3.000 m³ meer dan de Methania, werd amper 10 dagen geleden op de Daewoo-werven in Zuid-Korea te water gelaten. Het schip dat zo goed als vaarklaar is, was al bij voorbaat onder een langlopend contract gecharterd voor het Amerikaanse Enron. In toepassing van het beroemde 'chapter 11' werd het schip nog voor de doopplechtigheid tot de activa van het bedrijf gerekend.

"Het druist wel wat in tegen ons Europees rechtsgevoel dat wij twee miljoen dollar hebben moeten betalen om onze rechten in de charterovereenkomst terug te kopen," aldus voorzitter-gedelegeerd-bestuurder Nicolas Saverys. "En dat terwijl

zij

in gebreke waren,

zij

failliet gingen,

zij

het contract niet naleefden. Maandag wordt in New York de definitieve dading ondertekend. "Na drie maanden negociëren", zuch Nicolas Saverys. "Ik kan U verzekeren dat ik er donderdagavond een fles op gekraakt heb."

Op zeer korte termijn, wellicht nog voor 2 augustus, hoopt Exmar nu een nieuw langlopend chartercontract rond te krijgen. Saverys hoopt dat de reusachtige Excalibur weldra als eerste schip weer onder Belgische vlag zal komen.

Intussen tekende het Belgische Electrabel met de Enron-advocaten een overeenkomst om de Hoegh Gallion, een 87.600 m³-LNG-tanker die tevoren door Exmar voor Enron werd bevracht, te charteren voor 17 jaar. Tractebel zou daarvoor 21,5 miljoen dollar contractueel betalen naast een hoog huurgeld per dag. Het bedrijf zelf wou dit vrijdag nog niet bevestigen omdat de beroepsperiode nog loopt.