Exmar neemt eerste van zes LNG-schepen in gebruik

EXCALIBUR
I>Op de Daewoo-werf wordt de laatste hand gelegd aan de reusachtige LNG-tanker Excalibur van Exmar. (Foto Belgische Redersvereniging)

Terwijl Zuid-Korea zich vorige week voorbereidde op de kleine finale tegen Turkije, ging bijna ongemerkt nog een andere gebeurtenis in Zuid-Korea voorbij. Op de Daewoo-werven nam Exmar-voorzitter Nicolas Saverys het grootste LNG-schip ter wereld, de Excalibur, in gebruik. Niet alleen is de Excalibur de eerste van een reeks. Bovendien is de kans groot dat dit reuzenschip als eerste sinds meer dan tien jaar binnenkort onder Belgische vlag gaat varen.

De Excalibur kan liefst 138.000 kubieke meter gas vervoeren. Dat is nog 3.000 kubieke meter meer dan wat de Methania aankan, het gereputeerde gasschip dat ooit nog gebouwd werd op de Boelwerf in Temse. "Een gigantische, drijvende thermosfles", weet directeur Marc Nuytemans van de Belgische Redersvereniging (BRV) die vorige week in Korea bij de doopplechtigheid was. "Binnenin is het een enorm spiegelpaleis waarin je alleen maar komt mits speciale stofvrije kledij". Het prijskaartje dat aan dit superschip hangt is al even indrukwekkend: 170 miljoen dollar. CMB-dochter Exmar houdt het daar overigens niet bij en mikt op een bijzonder expansieve markt. De Excalibur is de eerste van een reeks van zes LNG-supertankers. Die blijven eigendom van Exmar maar worden gecharterd voor "Amerikaanse belangen", aldus algemeen directeur Peter Raes van de CMB-dochter Tecto.

Volgens de internationale scheepvaartpers worden enkele van de toekomstige Exmar-tankers gecharterd voor de Amerikaanse energiegigant El Paso. Ook de Excalibur zal allicht direct voor de Amerikaanse bevoorrading ingezet worden. "De bevrachters staan erom te drummen," weet directeur Raes. Wel is er een klein probleempje: de Excalibur was gecharterd voor Enron, dat inmiddels frauduleus failliet ging. "Wij zijn nu een beetje het slachtoffer van de legale perikelen rond chapter 11".

Boei

In vier van de zes toekomstige tankers zal Exmar een revolutionair systeem inbouwen, waarmee het in één klap de concurrentie mijlenver achter zich laat. "Nu lost zo'n schip zoals in Zeebrugge zijn gas op een terminal waar het vloeibare gas in gasvorm wordt gebracht. In de toekomst zullen wij dat aan boord doen. Daartoe zal ter plaatse in volle zee op zo'n 50 meter diepte een speciale boei - kostprijs 30 miljoen dollar per stuk - liggen, aangesloten op pijpleidingen. Die gasificiëringsboei kan dan door de tanker worden ingezogen."

"De voordelen zijn enorm. Je hoeft geen milieuhinderlijke terminals meer te bouwen. Zeker in de Middellandse Zee waar gewoon geen plaats meer is, is dat een voordeel. Als je bovendien weet dat LNG vroeger afgefakkeld werd en dat door de Kyoto-normùen verboden wordt, dan weet je dat hier zeker een toekomst ligt."

.

Nu in het nieuws