Tram 11 moet ommetje maken voor 22 parkeerplaatsen

Om 22 parkeerplaatsen in de Ommeganckstraat te kunnen behouden, jaagt schepen van Ruimtelijke Ordening Ann Coolsaet (VLD) de samenleving op hoge kosten. De liberale bewindsvrouw wil lijn 11 richting Melkmarkt per se een duur én vooral tijdrovend ommetje laten maken. Het buurtcomité en de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) reageren verontwaardigd.
BR>
Een ommetje van 450 meter of drie minuten extra reistijd voor de reizigers van lijn 11 én inpassing van 250 meter nieuw spoor mét bovenleiding in een tramloos stukje straat met alle mogelijke overlast en kosten. En dat om 22 parkeerplaatsen te 'redden'. "Waanzin en geldverspilling", zegt een woordvoerder van de BTTB. "Volgens de ministers Steve Stevaert en Dirk Van Mechelen moet Antwerpen op vlak van openbaar vervoer 'Basel' (de Zwitserse stad met het beste openbaar vervoer ter wereld, red.) worden. Op papier klinkt dat mooi. In de praktijk voert Ann Coolsaet een anti-openbaarvervoerbeleid. De schepen houdt alleen rekening met de belangen van de automobilist. Tramreizigers tellen voor haar niet."

De oplossing van het buurtcomité:
* Schrap parkeerplaatsen in de Ommeganckstraat en creëer nieuwe op het pleintje hoek Ploegstraat-Provinciestraat.
* Nu de touringcars voor de Zoo niet meer parkeren in de Ploegstraat, is daar plaats voor personenwagens.
* Bij de heraanleg van het stuk tramloze Provinciestraat kunnen zes tot acht extra parkeerplaatsen worden gecreëerd.
* Onder het nieuwe Kievitplein komt een parkeergarage met 800 plaatsen.

"Een tramspoor in het stukje tramloze Provinciestraat betekent ook minder parkeerplaatsen. Waar zijn wij eigenlijk mee bezig: met ruimtelijke ordening of met kunst- en vliegwerk", vraagt Jan Hertoghs van het buurtcomité zich af. De Lijn, die de tram in beide richtingen in de filevrije Ommeganckstraat wil houden, wenste maandag geen commentaar te geven.
Nu in het nieuws