Werken tweede spoortoegang haven in 2005

Print
De werken aan de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven kunnen ten vroegste in 2005 starten. Dat vertelde NMBS-topman Antoine Martens vandaag/maandag op een persconferentie in Wommelgem over de tweede spoortoegang van de Antwerpse haven. Afhankelijk van de financieringsvorm duurt de aanleg van de 28 kilometer lange goederenverbinding vijf of zeven jaar. Het kostenplaatje voor het project bedraagt 731 miljoen euro.
BR>
De tweede spoorverbinding tussen het rangeerstation Antwerpen Noord en de spoorlijn Lier-Aarschot moet de overbelaste lijn 27A tussen Antwerpen Noord en Mortsel vervangen. Deze lijn is niet alleen verzadigd, maar ook erg kwetsbaar: als er iets op de lijn gebeurt, is de hele toegang tot de Antwerpse haven geblokkeerd. "Door de nieuwe lijn kan in de toekomst nog meer goederenverkeer via het spoor verlopen", klinkt het.

Bovendien kan door alle goederenverkeer naar de nieuwe lijn over te hevelen de reizigerscapaciteit rond Antwerpen flink uitgebreid worden. Over de nieuwe spoorlijn zullen echter geen reizigers vervoerd worden. De nieuwe lijn vermijdt de woonkernen immers zo veel mogelijk, daarnaast is het moeilijk om een 'aantrekkelijke frequentie' aan te bieden en bovendien ligt het traject geïsoleerd van de andere spoorlijnen, zodat het moeilijk in het net ingepast kan worden.

.

Nu in het nieuws