Nieuwe tv-zender oktober 2002 op de kabel

Print
Vanaf 1 oktober gaat NTV, een nieuwe Vlaamse zender die zich richt tot computer- en internetliefhebbers, op de kabel. Althans dat hoopt Patrick Vaernewyck, gedelegeerd-bestuurder van het West-Vlaamse productiehuis Netwerk TV (NTV) en initiatiefnemer en programmadirecteur van het nieuwe station, zo werd maandag vernomen bij de voorstelling van het nieuwe project in Gent.
Het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM) leverde vrijdag de licentie af voor een omroep met Vlaamse dekking. In navolging van de meeste regionale zenders, zal er dagelijks 1 uur televisie worden gemaakt die 'in lusvorm' wordt heruitgezonden. Daarnaast programmeert de zender dagelijks twee verschillende journaals: een op de middag en een omstreeks 22.30 uur, aldus Vaernewyck. Het nieuwsblok wordt aangevuld met 1 of 2 programma's, afhankelijk van de dag van de week. Op maandag is er een actualiteitenprogramma waarin "de man van de straat betrokken wordt". Dinsdag is er "Webklas" met allerhande internettips, en ook "Arena", een discussieprogramma waarbij twee partijen of politici debatteren over een actueel onderwerp. Nog een ander programma toont hoe een studiogast met computer en moderne technologieën in het algemeen omspringt.

"NTV" wordt verkocht als een omroep "op maat van de kijker". Dat vertaalt zich in forums, chatboxen en wedstrijden. Vaernewyck zegt dat de kijker daadwerkelijk een invloed zal hebben op de inhoud en programmatie, "een van de troeven van de nieuwe zender". Ook televisie heeft te lijden onder de dalende reclame-inkomsten. NTV zelf heeft 600.000 euro (24,2 miljoen frank) maatschappelijk kapitaal en mikt op investeerders uit de (nieuwe) mediawereld, de distributiesector en de uitgeverswereld.

Toch heeft de gedelegeerd-bestuurder goede hoop in oktober volgend jaar op de kabel te gaan. "We hebben reeds toezegging van een partner uit de distributiesector en het gaat om een belangrijke som". Ook de naam van Telenet viel maandag, toen Vaernewyck vertelde dat bepaalde programma's ook via pc te bekijken zullen zijn. Maar voordat NTV het beoogde budget van 2,5 miljoen euro (100,85 miljoen frank) heeft, zullen er meer investeerders over de streep moeten getrokken worden.

Een 20 à 25-koppige crew zal instaan voor programma's die vooral in eigen huis gemaakt zullen worden. Een tweetal vrouwelijke BV's werd reeds gecontacteerd om als ankervrouw te fungeren. Tegen eind maart zouden de besprekingen met investeerders en kabelmaatschappijen moeten rond zijn en tegen eind augustus alle vacatures ingevuld. De nationale zenders hebben, op de agressieve reclamestrategie van NTV na, overigens niet veel te vrezen. "VTM- of VRT-kijkers die op ons kanaal afstemmen, moeten hun kijkgewoontes niet opgeven". De lusvormige programmatie biedt hen de mogelijkheid ieder half uur in te pikken op het nieuwsbulletin van NTV.

.

Nu in het nieuws