Roularta verwacht toch positief resultaat

Print
Ondanks de dalende reclame-inkomsten, de stijging van de papierprijzen en een reeks nieuwe initiatieven voorziet Roularta Media Groep een positief resultaat over 2001. Dat heeft In het derde kwartaal boekte Roularta een nettoverlies (deel van de groep) van 5,504 miljoen euro (222,03 miljoen frank) op een omzet van 88,517 miljoen euro (3,57 miljard frank). Voor het vierde kwartaal verwacht Roularta goede cijfers. De resultaten zullen evenwel lijden onder de gevolgen van 11 september. Over de eerste negen maanden van 2001 noteerde de mediagroep een verlies van 3,556 miljoen euro (143,45 miljoen frank) op een omzet van 314,127 miljoen euro (12,6 miljard frank). Deze cijfers voor de periode januari-september 2001 worden in belangrijke mate beïnvloed door het resultaat van de traditioneel zeer zwakke zomerperiode en de lanceerkosten van onder meer het gratis dagblad Metro - dat nu voor 100 procent in handen is van uitgeverij Concentra - het maandblad Grande, het seniorenmagazine in Duitsland Lenz, de radiozender Q-Music en jongerenzender JIM TV. In totaal investeerde Roularta 7,593 miljoen euro (306,3 miljoen frank).
De afdeling gedrukte media (magazines en gratis bladen) boekte over de eerste negen maanden van 2001 een verlies van 303.000 euro (12,2 miljoen frank). Exclusief lanceerkosten wordt een winst van 5,06 miljoen euro (204,12 miljoen frank) genoteerd. Radio en tv zette daarentegen betere resultaten voor. De audiovisuele poot van Roularta (met VMM, Kanaal Z en de regionale zenders) boekte 3,25 miljoen euro (131,10 miljoen frank) winst. Exclusief lanceerkosten zou dat resultaat op 3,78 miljoen euro (152,48 miljoen frank) uitkomen. Vooral VMM deed het goed en verdubbelde het nettoresultaat tot 10,17 miljoen euro (410,26 miljoen frank). Roularta heeft een belang van 50 procent in de Vlaamse Media Maatschappij.

Voor 2002 wou De Nolf maandagnamiddag geen prognoses kwijt. "Het is nog te vroeg voor verwachtingen", aldus de Roularta-topman. Evenwel wordt volgend jaar een daling van de papierprijzen met 5 tot 10 procent verwacht. Ook zijn geen nieuwe lanceerkosten gepland. Gezien de onduidelijke evolutie van de reclamemarkt nam de mediagroep een aantal maatregelen die in 2002 tot een kostenreductie van 18 miljoen euro (726,12 miljoen frank) moet leiden. Roularta blijft ook nog altijd geïnteresseerd in een buitenlands partnership. Met de aanslagen in de Verenigde Staten is de tijd evenwel niet rijp om met mogelijke partners te praten, aldus De Nolf nog.

.

Nu in het nieuws