8 Europese landen bestellen nieuw militair transportvliegtuig

Print
Met de ondertekening van een Momorandum of Understanding wordt morgen/dinsdag het licht op groen gezet voor de ontwikkeling van het nieuwe Europese militaire transportvliegtuig A400M. Acht Europese landen bestellen samen 196 toestellen en daarmee is een bedrag gemoeid van 25 miljard Euro (zowat 1000 miljard Bef). Het is de grootste militaire aankoop in Europees verband.
De A400M zal op termijn de C-130 Hercules en C-160 Transall vervangen. Het nieuwe toestel wordt de grootste turbo-propeller ooit gerealiseerd in het Westen. Het toestel wordt 14,7 meter hoog en 42,4 meter lang en wordt uitgerust met vier turboprops van 10.000 tot 13.000 pk elk. Het krijgt een maximumgewicht van 130 ton en kan een nuttige lading vervoeren van 37 ton. Met een maximumsnelheid van 780km/u wordt het toestel tot dertig procent sneller dan de huidige militaire transportvliegtuigen.

Duitsland neemt het leeuwendeel van de eerste bestelling bij Airbus Military Company (AMC) voor zijn rekening met 73 toestellen. De andere deelnemende landen zijn Frankrijk (50), Spanje (27), Groot-Brittannië (25), Turkije (10), België (7) Portugal (3) en Luxemburg (1). Het Groothertogdom wil zijn toestel in België stationeren. Oorspronkelijk waren 275 toestellen in het vooruitzicht gesteld maar veel landen, waaronder België, hebben hun aantal bestellingen verlaagd. Italie plande aanvankelijk 16 vliegtuigen plande maar heeft door onenigheid binnen de regering Berlusconi de beslissing uitgesteld. De A400M is symbolisch voor de ontwikkeling van een Europese defensie. Het moet aantonen dat het de Europeanen menens is om hiaten in hun militair apparaat op te vullen. Tijdens de Kosovo-oorlog in 1999 bleek namelijk dat de Europese strijdkrachten inzake strategisch luchttransport, inlichtingenvergaring en precisie-wapens een forse achterstand hebben op het Amerikaanse leger. België wil zeven A400M's aanschaffen die vanaf 2010 de elf C-130 Hercules-toestellen moeten vervangen. De totale kostprijs bedraagt, volgens het ministerie van defensie "ten hoogste", 48,2 miljard frank (1,19 miljard euro). De 'industriele return' (een andere naam voor "economische compensaties") is, nog volgens het ministerie, in verhouding tot het aantal bestelde vliegtuigen. Verschillende Belgische bedrijven, die zich verenigd hebben in het consortium Flabel (Asco, Barco, Sonaca, SABCA en SABCA Limburg), nemen voor 4 procent deel aan het programma. Techspace Aero is, eveneens voor 4 procent, betrokken bij de bouw van de krachtige turbo-propeller-motor TP400 waarmee de A400M wordt uitgerust. De ondertekening door de acht ministers van defensie vindt dinsdagavond plaats in de Koninklijke Militaire School in Brussel.

.

Nu in het nieuws