KBVB lanceert nieuwe communicatiepolitiek

BRUSSEL -

De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) heeft maandag op een persconferentie in Brussel haar nieuwe communicatiestrategie uit de doeken gedaan. De KBVB gaat van start met een ambitieus informatiseringsproject waarbij op termijn alle aangesloten leden betrokken zullen zijn.

BELGA

Tot nog toe communiceerde de KBVB met zijn leden via de traditionele communicatiekanalen. Euro 2000 toonde aan dat op basis van nieuwe technologieën op een efficiënte en kostenbesparende manier kan worden gecommuniceerd. Het is de bedoeling dat binnen een periode van 2 jaar het overgrote deel van de meer dan 3.000 aangesloten clubs de weg vinden naar het internet en op die manier over te gaan tot de elektronische distributie van informatie (via e-mail en een website).

Voor de realisatie van het project gaat de KBVB in zee met twee nieuwe commerciële partners: Hewlett-Packard Belgium, dat een selectie van PC's, laptops en printers voorstelt, en Systemat, dat zal instaan voor de configuratie, installatie en support. Belgacom zorgt voor de internetconnectie.

"Geen verplichting voor clubs"

"Met deze deal kiest de KBVB resoluut voor de toekomst", licht Alain Courtois, de afscheidnemende Secretaris-Generaal van de KBVB, zijn laatste project toe. "Ik wil er wel meteen aan toe voegen dat er naar de clubs toe geen enkele verplichting geldt. We zullen hen op alle mogelijke manieren proberen te overtuigen van het nut van de operatie, maar we zijn ons bewust van het feit dat veel clubs met financiële problemen kampen en hun prioriteiten elders leggen."

"De clubs moeten echter weten dat dit de richting is die we uit willen. Op korte termijn moet iedereen op directe en indirecte termijn betrokken zijn bij dit project. Dat is onze overtuiging", aldus Courtois. "Het is voor ons onmogelijk om iedereen een gratis pc aan te bieden, maar door de deal die we sloten met onze commerciële partners moet de aanschaf van het benodigde materiaal toch iets vlotter kunnen verlopen dan dat normaal het geval is."

Geheel in de traditie van de KBVB wilde Courtois ook deze keer geen cijfers vrijgeven. Stéphane Lahaye, commercieel manager van Hewlett-Packard, zei daarover het volgende: "Met 3.000 clubs spreken we over een massacontract en daar hoort een massakorting bij."

Clubs die al over een pc met internetaansluiting van een concurrerend bedrijf beschikken, hoeven de overstap naar HP of Belgacom niet te maken. "In het contract is een loskoppeling tussen de hardware en de diensten voorzien", stelt Courtois gerust. "Het belangrijkste is dat zoveel mogelijk mensen met ons de stap naar de nieuwe communicatietechnologie wagen. Daar ligt de toekomst voor de KBVB."

Nu in het nieuws