Breedband internetgebruik: Belgen bij Europese koplopers

Met 735.000 regelmatige internetgebruikers of 9 procent van alle volwassen Belgen die thuis via een breedbandverbinding gebruik maken van het internet, is België één van de Europese koplopers op het vlak van breedband internetgebruik (kabel of ADSL). Dat bleek uit een grootschalige internetstudie uitgevoerd door het internetadvies- en onderzoekskantoor InSites Consulting.

BELGA

Ieder half jaar brengt InSites Consulting een nieuwe versie uit van de Belgian Internet Mapping (BIM) studie, een enquete die de Belgische internetmarkt in kaart brengt. Aan deze vijfde uitgave werkten meer dan zestigduizend Belgische surfers mee die op vijftig druk bezochte Belgische sites een enquete invulden. Daarnaast vervolledigde een telefonisch onderzoek onder tweeduizend Belgen het veldwerk van deze studie.

Volgens InSite Consulting heeft België één op drie regelmatige breedband internetgebruikers, d.i. zijn personen die gedurende de laatste maand minstens één maal actief was op het internet. Ongeveer 9% van alle volwassen Belgen heeft nu een dergelijke snelle verbinding, zo blijkt uit het onderzoek. Dat is even hoog als in de Verenigde Staten en een pak meer dan het Europese gemiddelde dat op 6% ligt. Ons land moet enkel de Scandinavische landen Zweden en Denemarken, met respectievelijk 14% en 13% breedbandgebruikers, laten voorgaan, zo blijkt uit de studie.

"België werd altijd aanzien als een land dat wat achterliep op vlak van internetgebruik", aldus Steven Van Belleghem, consultant bij InSite Consulting. "Uit dit onderzoek blijkt dat de kwaliteit, door het intense gebruik van een kabelconnectie, van onze surfers beduidend hoger is dan in onze buurlanden".

Het groot aantal nieuwe breedbandgebruikers kan volgens het onderzoek verklaard worden door de intensieve marketingcampagnes van leveranciers van de digitale connectie. Uit de studie blijkt verder dat bestaande internetgebruikers steeds meer gebruik maken van het net naarmate ze meer on-line ervaring opdoen. De breedband wordt voor de gebruiker vaak als de meest kostefficiënte en kwaliteitsvolle oplossing beschouwd. Daarnaast toont het onderzoek aan dat door het gebruik van de breedbandverbinding de gebruiker in optimale omstandigheden frequent van het medium gebruik wil maken.

Het aantal telefonische abonnementen is volgens InSite Consulting de voorbije zeven maanden gedaald van 55% naar 45%. "De volgende stap in het adoptieproces van breedband is de overstap van mensen die nu nog gebruik maken van een gratis telefoonaansluiting", aldus Van Belleghem. "De nieuwste toepassingen op het net zijn meer en meer multimediaal en een snelle breedbandaansluiting wordt dus stilaan een must".

Nu in het nieuws