Stuntactie DAT werpt vruchten af

De eerste promotiecampagne van DAT, de opvolger van het ter ziele gegane Sabena, lijkt vruchten af te werpen. De gemiddelde bezettingsgraad op de vluchten is gestegen naar 30 procent. In totaal werden meer dan 100.000 zitjes verkocht aan het promotietarief.

BELGA

Voor de laatste dag van de campagne, maandag 26 november, was dat zelfs 28.000 zitjes. In een reservatieperiode van een week konden reizigers naar 20 Europese bestemmingen vliegen voor 50 euro enkele reis. In de nieuwe campagne, die loopt tot 4 december, ligt de prijs van een retourticket op 150 euro. DAT verwacht dat de bezettingsgraad nog twintig procent hoger kan.

Intussen stunt de Ierse lowcostmaatschappij Ryanair met 300.000 gratis vluchten. Het gaat om enkele reizen vanop London Stansted (200.000), Glasgow Prestwick (50.000) en Charleroi Brussels South (50.000). De zitjes zijn beschikbaar op 30 van de 56 routes van Ryanair tussen Groot-Brittannië en het vasteland. De klanten moeten wel nog luchthaventaksen betalen. "Het gaat erom de aandacht van de consument vast te houden," zegt verkoopsdirecteur Tim Jeans. "De mensen zijn nu lage tarieven gewoon, met gratis zitjes springen we opnieuw in het oog," luidt het. "Het is beter om wat passagiers op de vluchten te hebben die enkele drankjes kopen in plaats van helemaal niemand." De gratis reizen kunnen enkel gebeuren tussen 1 en 18 december en tussen 8 en 31 januari.

Nu in het nieuws