Grotere kreukelzone vrachtwagens redt mensenlevens

Door een uitbreiding van de kreukelzone met 60 centimeter vooraan bedrijfsvoertuigen kan het aantal dodelijke slachtoffers van botsingen tussen personenwagens en vrachtwagens elk jaar met 1.800 afnemen. De aanpassing zou moeten worden toegelaten, ondanks de Europese reglementeringen inzake gewicht en afmetingen van bedrijfsvoertuigen.

BELGA

Dat heeft voorzitter Leif Ostling van Zweeds vrachtwagenfabrikant gezegd tijdens een seminarie rond verkeersveiligheid. Volgens statistieken die Ostling aanhaalde, kwamen vorig jaar 41.000 mensen om het leven bij verkeersongevallen in de Europese Unie. Zowat 4.000 van die dodelijke slachtoffers vielen bij een aanrijding met zware vrachtwagens. Het concept dat Scania uitdokterde, omvat een uitbreiding van de kreukelzone vooraan het voertuig met 60 centimeter. Die uitbreiding is ontworpen om de energie op te vangen als er zich een botsing voordoet. De aanpassing zou wel een bijkomend gewicht van 35 kilogram met zich meebrengen

Nu in het nieuws