Hoe maak je spruitjes à la Milanaise?

Print
Spruitjes kunnen niet iedereen bekoren, maar toch is het een heel lekkere groente. Sinds we ze wat korter zijn gaan koken, zijn de zogeheten spruitjesluchten uit onze keukens verdwenen. Een kooktijd van 12 - 14 minuten is tegenwoordig het maximum. De spruitjes moeten na het koken nog een zekere 'beet' hebben. En daarvoor heb je wel goede spruitjes nodig. Verse spruitjes moeten dan ook rond, hard en bovenal stevig gesloten zijn. Het is een gezonde groente want ze bevat naast een royale hoeveelheid vitamine C ook vitamine B, caroteen en fosfor. Door de kortere kooktijden zijn spruitjes vrij gemakkelijk verteerbaar.
Benodigdheden (voor 4 personen):
800 - 900 gram verse spruitjes, schoongemaakt; 1 stukje foelie; zout; 100 gram fijngeraspte Parmezaanse kaas; ca. 3 eetl. olijfolie (traditioneel) of gesmolten boter.

Bereiding:
Zet de spruitjes op met een bodempje kokend water waaraan een stukje foelie en wat zout is toegevoegd. Laat de spruitjes, met het deksel op de pan, 10 - 12 minuten koken. Stort ze op een zeef of in een vergiet. Laat ze uitlekken. Verwijder de foelie.
Bestrijk bodem en wand van een ovenvaste schaal met hoge opstaande rand met een kwastje met olie of gesmolten boter. Bestrooi de bodem van de schaal met een dun laagje geraspte kaas. Schep de spruitjes in de schaal. Bestrooi ze met de rest van de kaas. Sprenkel er 2 eetlepels olie of gesmolten boter over. Plaats de schaal met de spruitjes in het midden van een reeds voorverwarmde (tot 220 graden) oven of onder een hete ovengrill. Zodra er een mooie geelgouden kleur op de spruitjes is gekomen kunnen ze worden opgediend.

Presentatie:
Dien de spruitjes op in de ovenschaal. Geef er gebraden kippenboutjes en gefrituurde aardappeltjes of lekker warm en knapperig stokbrood bij.

.

Nu in het nieuws