Toerisme Antwerpen wil extra toeristen aantrekken

De Antwerpse schepen van Toerisme Leo Delwaide wil het toerisme naar de havenstad meer diversifiëren. Dat staat in de beleidsnota toerisme. Delwaide wil daarom meer de nadruk leggen op het zakentoerisme en het evenemententoerisme. Ook wil hij 'trendy Antwerpen' en wijken als het Eilandje of het Zuid als toeristische trekpleisters promoten.

BELGA

"Hiervoor moeten we niet enkel nieuwe evenementen en attracties ondersteunen en promoten", aldus Delwaide. "Maar ook de samenwerking met gevestigde waarden zoals de diamantsector of de Zoo vernieuwen. De Antwerpse Zoo is immers nog steeds een van de belangrijkste attracties van de stad." Bovendien wil Delwaide het professionalisme van de stadsdiensten vergroten. "Maar hiervoor is een doorlichting van de dienst Toerisme Antwerpen aangewezen", aldus Delwaide. "Binnenkort wordt een onafhankelijk auditbureau aangesteld. Dit bureau moet nagaan wat de kerntaak van een stedelijke dienst voor toerisme is. Op basis van de bevindingen van het bureau moet dan een strategisch plan opgesteld worden." Van cruciaal belang is echter de promotie van de stad Antwerpen bij potentiële bezoekers. De belangrijkste markten zijn het binnenland en onze onmiddellijke buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Op de tweede plaats komen landen als Japan, de VS, Spanje, Italië, Scandinavië, Tsjechië en Oostenrijk. Delwaide heeft ook enkele projecten in petto, die van Antwerpen een toeristische trekpleister van formaat moeten maken. Hij denkt daarbij aan een nieuwe cruise-terminal en een internationaal congrescentrum op het Eilandje. Ook de Modenatie en bestaande waarden als de Antwerpse Zoo blijven toeristen naar de havenstad lokken

Nu in het nieuws