Vooral bakkers en cafés verhogen euro-prijzen

De komst van de euro zorgt vooral vooor prijsverhogingen in bakkerijen, superettes, nachtwinkels en de horeca. Dat blijkt uit de euro-enquête van de Economische Inspectie in oktober. Zoals bekend willen de landen van de eurozone de inflatie met alle mogelijke middelen onder de twee procent houden. Gemiddeld blijven de prijsstijgingen in de 2.800 onderzochte verkooppunten daar nog onder, maar er zijn wel uitschieters. Zo heeft 28 procent van de bakkerijen zijn prijzen met meer dan 3 procent verhoogd. Een kwart van de onderzochte cafés zit eveneens boven de prijsstijging met 3 procent, net als 18 procent van de restaurants en superettes en 16 procent van de nachtwinkels.

GUY THUWIS

Positief nieuws voor de euro-consument is dan weer dat elektrische huishoudapparaten goedkoper worden. Ook in de groothandel verlagen de prijzen.

Minister van Economie Charles Picqué zegt zich zorgen te maken over de verhogingen in bepaalde sectoren. «Het zijn sectoren die bijzonder in het oog van de consumenten lopen en de euro een slecht imago dreigen te bezorgen,» aldus de minister. Vanaf de eindejaarsperiode worden nog sterkere prijsstijgingen verwacht. Picqué is voorstander van een dubbele prijsaanduiding (in frank en euro) zodat de consument kan blijven vergelijken met de vroegere prijzen. Zijn plan om die dubbele aanduiding te verplichten, is vrijdag door de ministerraad afgekeurd. Tot grote tevredenheid van Unizo, de Unie van Zelstandige Ondernemers, die vreest voor de extra kosten van een verplichte dubbele prijsaanduiding.