Sabéniens lopen VDAB-callcenter niet plat

Het callcenter voor ex-Sabenawerknemers van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) heeft de eerste twee dagen van zijn activiteit 129 oproepen gekregen. Ook de infobalie van de VDAB in het Sabena-House kende een relatief rustig weekend. De VDAB verwacht de komende dagen een grotere toeloop voor deze initiatieven.

HANS HERMANS

Afgelopen weekend opende de VDAB zijn callcenter voor de getroffen werknemers van Sabena. Op het nummer 070/345.000 kunnen zij terecht met al hun vragen over werk, opleiding en begeleiding. Wie wil kan zich ook inschrijven als werkzoekende. Dat resulteerde in 78 oproepen zaterdag en 51 gesprekken zondag, zo stelde Nancy Vercammen, communicatiemanager VDAB. "Maandag tot 14 uur zijn 500 oproepen geteld, een gemiddeld cijfer voor een weekdag. Het aandeel Sabenaoproepen is hierin niet gespecifieerd", aldus Vercammen. Op het aparte e-mailadres, liepen tot dusver 60 Sabena-mails binnen.

Aan het infolokket van de VDAB in Sabena-House kwamen zaterdag 15 ex-Sabenawerknemers langs, zondag waren er dat 10. Wegens de betoging was de balie maar tot 's middags open. Maandagmiddag waren al 12 bezoekers geteld. "Die VDAB-infobalie blijft en wordt nadien vervangen door de tewerkstellingscel in Sabena-House", aldus Vercammen.

De Brusselse tewerkstellingsdienst (ORBEM) verzond circa 2000 infobrieven aan de Brusselse werknemers van Sabena. Op vraag van minister van Overheidsbedrijven Rik Daems werd aan elke brief het voorgestelde sociaal plan toegevoegd.