Zwaarste vliegtuigrampen van laatste 10 jaar

Hieronder volgt een overzicht van de zwaarste vliegtuigongelukken van de laatste tien jaar:

sphlix

Mei 1991: in Thailand ontploft in volle vlucht een Boeing 767 van het Oostenrijkse Lauda Air op 180 kilometer ten noorden van Bangkok: 223 doden. Juli 1991: Saoedi-Arabië: een DC-8 van de Canadese chartermaatschappij Nationair die terugkeert van de pelgrimstocht in Mekka ontploft even na het opstijgen op de luchthaven van Djeddah. Balans: 261 doden. September 1992: Nigeria: een Nigeriaans militair transportvliegtuig stort neer in Lagos: 158 doden.

September 1992: Nepal: bij de Nepalese hoofdstad Katmandu verongelukt een Airbus van de Pakistaanse maatschappij PIA. Daarbij komen 167 mensen om het leven. December 1992: Libië: bij een ongeluk met een Boeing 727 van de Libische luchtvaartmaatschappij komen 157 mensen om. Het toestel was op weg van Benghazi naar Tripoli.

April 1994: een Airbus A300-600 van de maatschapij China Airlines stort neer op de luchthaven Nagoya in Japan: 261 doden.

Juni 1994: een Chinees verkeersvliegtuig van Russische makelij verongelukt op weg van Xian naar Guangzhou: 160 doden.

September 1994: een Boeing 737 van USAir stort neer bij de landing in Pittsburgh: 132 doden.

December 1995: een Zaïrees passagiersvliegtuig van de particuliere maatschappij Trans Service Airlift verongelukt in Noord-Angola: 141 doden.

December 1995: een toestel van American Airlines vliegt in Colombia tegen een berg: 159 doden.

Januari 1996: een Antonov-32-vrachtvliegtuig stort neer op een markt in het Zairese Kinshasa. Er vallen meer dan 300 doden.

Februari 1996: 189, vooral Duitse toeristen, komen om het leven wanneer een Boeing 757 neerstort voor de kust van de Dominicaanse Republiek.

Maart 1996: een Boeing van de Peruaanse maatschappij Fawcett Airlines verongelukt in het zuiden van de Andes: 123 doden.

Mei 1996: een Valujet DC-9 stort neer in moerasgebied bij Miami: 109 doden. Juli 1996: een Boeing 747 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA explodeert kort het opstijgen op de JFK-luchthaven in New York op weg naar Parijs: 229 doden.

Augustus 1996: 141 mensen komen om wanneer een Toepolev 154 van de Russische maatschappij Vnoekovo Airlines neerstort op Spitsbergen.

Oktober 1996: 95 inzittenden en 22 mensen op de grond komen om het leven als een Fokker 100 van de maatschappij TAM in Sao Paulo neerstort op woonwijk. November 1996: een toestel van de Nigeriaanse maatschappij ADC stort kort voor de landing neer in een lagune bij Lagos. 141 mensen komen om het leven. November 1996: New Delhi: 350 doden door een botsing in de lucht tussen een Boeing 747 en een Toepolev 154 uit Kazachstan bij New Delhi.

Augustus 1997: 254 doden wanneer een Boeing 7447 van Korean Airlines kort voor de landing neerstort op het eiland Guam.

September 1997: 234 mensen komen om doordat een Airbus A-300 van de Indonesische maatschappij Garuda neerstort bij Medan op Sumatra. Oorzaak: de mist als gevolg van bosbranden.

December 1997: een Azerbeidzjaanse Toepolev stort kort voor landing neer in de Verenigde Arabische Emiraten: 85 doden.

Februari 1998: 203 doden door een crash van een Airbus van China Airlines op het vliegveld van Taipeh.

Augustus 1998: 90 mensen komen om als een Toepolev van de Cubaanse luchtvaartmaatschappij Cubana in brand vliegt bij een startpoging in Ecuadoraanse hoofdstad Quito.

September 1998: een MD-11 van Swissair stort voor kust Canada in zee: 229 doden. Oktober 1999: een Boeing 767 van Egyptair stort met 217 passagiers neer voor de oostkust van de VS.

Januari 2000: een Airbus A310 van Kenya Airways stort in Abidjan twee minuten na opstijgen neer in zee: 169 doden.

Januari 2000: een toestel van Alaska Air met 88 passagiers aan boord stort neer voor de Californische kust.

April 2000: een Boeing 737-200 van Air Philippines crasht op het eiland Samal, in het zuiden van de Filippijnen: 131 doden.

25 juli 2000: Een Concore stort neer vlak na opstijgen vanop de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Alle 109 inzittenden kwamen om.

23 augustus 2000: Een Airbus van Gulf Air plonst vlak voor landing op de luchthaven van Manama in de Perzische Golf. Er is weinig hoop op overlevenden onder de 142 inzittenden.

3 juli 2001: Een Toepolev 154, die onderweg is van Tel Aviv naar Navosibirsk, wordt boven de Zwarte Zee bij vergissing door een Oekraiense militaire raket geraakt. Er vallen 78 doden.

11 september 2001: Twee gekaapte toestellen van American Airlines met 92 en 65 mensen aan boord, die beiden onderweg waren van Boston naar Los Angeles, stortten te pletter op de WTC-torens in Manhattan, New York. Bij beide aanslagen vallen tienduizenden doden. Een andere gekaapte vlucht van American Airlines met 69 mensen aan boord, onderweg van Washington naar Los Angeles, vliegt in op het Pentagon in Washington. Even later stort een ander gekaapt toestel van United Airlines, onderweg van Newark naar San Fransisco, met 45 personen aan boord neer in Pittsburgh.

De grootste vliegrampen in de burgerluchtvaart voor 1990 blijven de ongelukken in Tenerife (1977) en Japan in 1985. Op de Canarische eilanden vlogen op 27 maart 1977 twee Boeings 747 tegen elkaar. Daarbij kwamen maar liefst 583 mensen om het leven. Op 12 augustus 1985 ontploft tussen Tokio en Osaka een Boeing 747 van Japan Airlines. Daarbij vielen 520 doden te noteren.