Financieel-Economische Tijd krijgt nieuwe lay-out

Print
De Financieel-Economische Tijd ondergaat vanaf vrijdag 2 november met een andere lay-out een kleine gedaanteverwisseling. "De nieuwe opmaak moet een afspiegeling worden van de journalistieke aanpak, namelijk zakelijk, nuchter en correct," zo zegt hoofdredacteur Marc van Cauteren.
BR>
Het is nog maar de derde keer dat de Vlaamse zakenkrant sinds zijn ontstaan in 1967 van uitzicht verandert. De laatste keer was op 1 januari 1990 toen het Swiss-lettertype werd ingevoerd. Dat lettertype, de zogenaamde schreefloze letter, wordt nu afgevoerd. "We zijn zowat de laatste krant die het nog gebruikte," zegt van Cauteren. Het nieuwe lettertype, Utopia, is een schreefletter. Dat wil zeggen dat de letters meer haakjes hebben, wat aangenamer en minder grijs oogt.

Het beeld TIJD in de titel wordt sterker benadrukt in het zwart. Het zal centraal op de voor- en achterpagina staan. Er komt op de frontpagina een kolom aan de rechterkant in een lichtgroene steunkleur met de inhoudsopgave. Dat is enigszins vergelijkbaar met wat de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad doet. Op de voor- en achterpagina komen kleurenfoto's. Ook grafieken en tabellen binnenin de krant krijgen meer kleur, maar "met mate". De artikelen worden zowel horizontaal als verticaal afgelijnd, zodat een strakkere opmaak ontstaat. Op termijn worden ook de beurspagina's hertekend.

De opsmukoperatie is "geen revolutie, maar een evolutie," benadrukt de hoofdredacteur. De Tijd blijft herkenbaar als De Tijd. De nieuwe vormgeving sluit aan bij de inhoudelijke bijsturing van de krant van de laatste jaren. Het dagblad is breder gaan informeren met meer maatschappelijk nieuws en ook aandacht voor cultuur in een bijlage. Van Cauteren benadrukt evenwel dat het financieel-economische nieuws de kern blijft van de krant.

.

Nu in het nieuws