Commerciële radio 4FM start morgen

Print
4FM
Vanaf morgenvroeg 7 uur zendt 4FM als eerste landelijke commerciële radio uit op de FM-band. 4FM wil de nieuwe gezinsradio voor Vlaanderen worden en wil zich, met veel rustige maar geen saaie softpop, richten tot de dertig- en veertigjarigen, de jonge gezinnen met kinderen. In eerste instantie zal de zender in Antwerpen, Brussel, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen te bereiken zijn. De andere provincies volgens iets later op de maand. Het nieuwe landelijke commerciële station ontving van het Commissariaat voor de Media (VCM) het eerste, technisch mindere frequentiepakket. Daardoor zal 4FM lang niet alle Vlamingen kunnen bereiken, in het beste geval 4 van de 6 miljoen.

Het netwerk bestaat uit 23 verschillende frequenties. "Een derde daarvan heeft een groot vermogen en kan tussen de 100.000 en 1 miljoen luisteraars bereiken. Naast de krachtige zenders, bestaat twee derde van het netwerk uit steunzenders, die een kleiner vermogen hebben en onder de 100.000 luisteraars bereikt", legt Jan Caerts uit.

Vanaf D-Day, woensdag vanaf 07.00 uur, neemt 4FM onmiddellijk alle krachtige zenders in gebruik. Drie provincies zullen vanaf dan de uitzendingen kunnen volgen. In de provincie Antwerpen zendt de zender uit op 99.2 FM en bereikt daarmee maximaal 817.320 luisteraars, in Brussel en Vlaams-Brabant is dat op 98.8 FM en maximum 1.515.100 luisteraars en in Oost-Vlaanderen op 96.3 FM en max. 458.700 Vlamingen. West-Vlaanderen volgt op 15 november (op 89.6 FM, 95.910 luisteraars), Limburg op 30 november (op 88.0 FM, 140.230 Vlamingen).

"In totaal bereiken we in eerste instantie iets meer dan 3 miljoen luisteraars. De volgende maanden zullen we het zenderpark verder uitbreiden waardoor ons bereik zal uitgroeien tot zo'n 4 miljoen Vlamingen", aldus programmadirecteur Stefan Ackermans.

Een eerste vergelijking plaatst 4FM tussen Radio 2 en Donna, met een sterke neiging richting Radio 2. Naar eigen zeggen wil het nieuwe station "de nieuwe gezinsradio voor Vlaanderen worden". "Met veel rustige maar geen saaie softpop, richten we ons tot de 30- en 40-jarigen, de jonge gezinnen met kinderen. De sleutelartiesten zijn voor ons Mariah Carey, Dire Straits, Axelle Red, Céline Dion, Simply Red en het betere Vlaamse werk", zegt Ackermans.

Ook het nieuwsaanbod moet in functie staan van het hele gezin. "We dragen toegankelijkheid, kwaliteit, boeiende onderwerpen en contact met de luisteraar als nieuwswaarden hoog in het vaandel", ontvouwt hoofdredacteur Johan Persyn de plannen. Tijdens weekdagen programmeert 4FM tussen 06.00 uur en middernacht elk uur een journaal. Naast de 19 journaals, presenteert de zender op het halve uur "Studio 4", een aanvulling op de journaals, "het lichtere nieuws voor het hele gezin, waarin aandacht wordt besteed aan populair-culturele en serviceberichten", aldus Persyn. Het station heeft twintig journalisten in dienst, waarvan 14 vaste en zo'n 6 freelancers. 4FM, onderdeel van de beursgenoteerde mediagroep Think Media, blijft verder uitzenden via de kabel en via internet. Onderzoek van TNS Media heeft uigewezen dat 4FM, sinds het 1 jaar op de kabel te beluisteren valt, wekelijks 3,1 procent van de Vlamingen tussen 15 en 64 jaar bereikt. Binnen de doelgroep 30- tot 40-jarigen bereikt de zender wekelijks 5,6 procent van de Vlamingen, aldus Jan Caerts.

.

Nu in het nieuws