Temse sleutelt aan oplossing voor verkeer naar Boelwerfsite

Print
Politiek Temse beraadt zich over de verkeersstromen die het toekomstig project op de voormalige Boelwerf teweeg zal brengen. Daarbij wordt gedacht aan één of meer nieuwe ontsluitingswegen via de Cauwerburg. Een route via Tielrode naar de N41 in Elversele komt evenwel niet in aanmerking.
BR>
"Natuurlijk zorgt het toekomstig project op de vroegere Boelwerf voor een sterke toename van het verkeer", stak schepen van Ruimtelijke Ordening Freddy Verbeke (CD&V) niet onder stoelen of banken. "Niemand moet daarover zeuren. We waren het er allemaal over eens dat er zoveel mogelijk tewerkstelling en bewoning moest komen. Het gaat niet op nu te eisen dat niemand zich met de auto mag verplaatsen en dat alles stil moet blijven."

Alternatieve transportmethodes zijn volgens Verbeke niet haalbaar. "Over de Schelde kan je de site alleen bereiken met platbodems met daarop maar één container hoog. Stapel je er twee, dan moet de Scheldebrug open. Dat duurt gemiddeld een kwartier. Acht keer per dag de brug open betekent twee uur oponthoud op de N16. Uitgesloten."

Raadslid Ronny De Keyser (SP.A) had horen waaien dat de ontsluiting van de Boelwerfsite via Tielrode naar het kruispunt Duivenhoek met de N41 in Elversele zou gebeuren. Vandaar kan het vlot naar de E17. "De Duivenhoek wordt in de toekomst juist veiliger heringericht. Nu krijgt het weer een moordend karakter als op de laterale veldwegen zwaar verkeer komt."

Schepen Verbeke zette De Keyser op zijn nummer. "U trekt conclusies op basis van het eerste voorontwerp van het Mobiliteitsplan voor Temse opgemaakt door het onafhankelijke Studiebureau Omgeving. Dit voorstel is niet onlogisch, ware het niet dat er een tunnel onder de Duivenhoek komt. Dat stond nog niet op het studiemateriaal van het studiebureau. Dat deze route niet kan, bleek duidelijk bij de eerste bespreking."

.

Nu in het nieuws