Welzijnszorg lanceert campagne rond schulden

Welzijnszorg, een organisatie actief in de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting, heeft maandag in Wemmel samen met diverse armenverenigingen, hulpverlenings- en consumentenorganisaties een grote sensibiliseringscampagne gelanceerd over het probleem van schuldoverlast. De komende maanden worden in Vlaanderen en Brussel honderden activiteiten georganiseerd om de problematiek in de kijker te stellen.

BELGA

Eind juni 2001 hadden in ons land bijna 400.000 mensen minstens 3 maanden achterstand met de afbetaling van hun leningen of kredieten. Het gaat om 1 op 10 Belgische huishoudens en 4,8 procent van de meerderjarige bevolking. Hun aantal stijgt nog jaar na jaar.

Schulden zijn vooral problematisch voor wie met het bestaansminimum, uitkering of minimumloon moet rondkomen en alleen door het maken van schulden kan voorzien in de basisbehoeften. Eerste eis in de campagne is dan ook een leefbaar inkomen voor ieder, want anders komt men als vanzelf in schuldoverlast.

De campagne neemt vooral de kredietgevers en -makelaars op de korrel. Zo wordt een briefkaartenactie gelanceerd naar de Belgische Vereniging van Banken, de Beroepsvereniging van het Krediet en de Nationale Unie van Kredietmakelaars. Deze beroepsverenigingen worden aangemaand hun ethische code verder te verfijnen, strenger toe te zien op de naleving van de code en maatregelen op te leggen zoals ontslag uit de federatie. Vooral de opdringerige reclame, het te vlot toegang verstrekken tot nieuwe leningen en de te agressieve inning worden geviseerd.

Nu in het nieuws