Cora van Mora teistert niet langer de televisieschermen

De bekende Cora van Mora is deze week voor het laatst op de Nederlandse televisie te zien. Na 16 jaar houdt de Limburgse, die in haar geheel eigen stijl onder meer de kroketten en bitterballen van het bedrijf aan de man bracht, ermee op. Cora zal woensdag en donderdag afscheid nemen van televisiekijkend Nederland. De reclamecampagne van Cora van Mora was de langstlopende campagne ooit op de Nederlandse televisie. Ook in Vlaanderen teisterde Cora het scherm.

BELGA

BR>

Voordat Mora in 1994 volledig in handen kwam van voedingsconcern Unilever was de snackmaker uit Limburg een van de grootste kwelgeesten van de multinational. De kroketten van Mora verkochten goed, die van Unilever veel minder. Vooral toen in 1986 een reclamebureau werd ingeschakeld door oprichter Marcel Mourmans, was het succes van Mora niet meer te stuiten. Cora was geboren.

Welingelichte bronnen beweren dat hoe meer interesse Unilever toonde voor Mora, hoe vaker Cora op televisie verscheen. Mora werd nog populairder als snack en duurder als bedrijf om over te nemen. In 1990 ging eigenaar Mourmans toch gedeeltelijk overstag. In dat jaar verkocht Mourmans een minderheidsaandeel van 49 procent in Mora aan Unilever. Vijf jaar later kreeg Unilever alsnog de rest in handen. Volgens schattingen zou Unilever 200 miljoen gulden (zo'n 3,6 miljard frank of 89,24 miljoen euro) hebben betaald voor Mora en Cora.

Het overbekende "mmm, van Mora" dat tot op de dag van vandaag te horen is in de reclame is nog terug te voeren op de tijd dat Mora nog van Mourmans was. De drie m's staan voor: Marcel Mourmans Maastricht.

Nu in het nieuws